“
تمنایی فر،سلامی،محمد آبادی،دشتبان زاده(۱۳۹۰)،در پژوهش با عنوان رابطه سلامت روان و شادکامی با موفقیت تحصیلی دانشجویان،۱۸۰ دانشجو را مورد بررسی قرار دادند.نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روان و شادکامی و موفقیت تحصیلی رابطه وجود ندارد در حالی که بین سلامت روان و شادکامی رابطه معنادار وجود دارد و بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد.بین دانشجویان و کشورهای توسعه یافته از نظر شادکامی تفاوت وجود ندارد.
استادیان،قنوایی،کجباف نژاد (۱۳۹۰)،در پژوهشی تحت عنوان بررسی رابطه شادکامی و سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبان ،۲۰۰ دانشجو را مورد بررسی قرار دادند اشاره کرد .یافته ها نشان داد که بین رابطه شادکامی و سلامت روان دانشجویان رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد.در نتیجه معمولاَ انسان ها به دنبال شادکامی اهمیت ویژ های در زندگی مردم دارد.در حالی که تجربه استرس،احساس شادکامی را به طور معنی دری کاهش میدهد.
همچنین در تحقیقی که توسط غفارزاده،(۱۳۹۰).تحت عنوان ارتباط بین سبک های هویت برزونسکی با سلامت روانی در دانشجویان دختر رشته ی روانشناسی دانشگاه آزاد کرج صورت گرفت نشان داد که از بین مؤلفه های سبک های هویت تنها سبک هویت اطلاعاتی با سلامت روان رابطه معنا دار داشت. وپیش بینی کننده معنا داری برای سلامت عمومی بود.همچنین از بین مؤلفه های سبک های هویت تنها مؤلفه ی سبک هویت اطلاعاتی با خرده مقیاس سلامت جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی رابطه معنادار داشت. و پیشبینی کننده ی معنا داری برای سلامت جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی بود.همچنین در تحقیقی دیگر که توسط فتحی،سهرابی و سعیدیان تحت عنوان مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک های هویت در دانشجویان معتاد و غیر معتاد به اینترنت در سال (۱۳۹۱).صورت گرفت نشان داد که بین افراد معتاد به اینترنت و غیر معتاد به اینتر نت از نظر برخی از ویژگیهای شخصیتی و سبک هویت تفاوت وجود داشت. به این صورت که بین دو گروه از نظر متغییر های هویتی تفاوت معنی داری وجود داشت.به این معنی که هویت اطلاعاتی در دانشجویان غیر معتاد بیشتر از گروه غیر معتاد بود و نیز هویت هنجاری و هویت سردرگم –اجتنابی در گروه معتاد بیشتر از گروه غیر معتاد دیده شد.در تحقیقی که توسط طباطبائی ،پناهنده ،حسین آبادی ،روشنی ،باقریان سرارودی (۱۳۹۱).تحت عنوان رابطه ی سلامت عمومی و پایگاه هویتی دردانشجویان صورت گرفت نشان داد که پایگاه های پراکندگی هویت(بین فردی و ایدئولوژیک)و هویت دستیابی (ایدئولوژیک)در مجموع ۱۴%از واریانس خرده مقیاس افسردگی ،سلامت عمومیرا به صورت معنیداری تبیین میکند.همچنین پایگاه پراکندگی هویت(بین فردی)و هویت دستیابی(ایدئولوژیک)بر روی هم رفته ۷%از واریانس خرده مقیاس اضطراب را تبیین میکند،پایگاه دستیابی به هویت (بین فردی) و پراکندگی هویت(بین فردی)نیز ۱۲% از خرده مقیاس ناتوانی در عملکرد بین فردی را تبیین میکند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که دست یابی به پایگاه های هویت بین فردی و ایدئولوژیک میتواند به عنوان یک منبع حمایتی مهم به ارتقای سلامت روانی دانشجویان کمک کند.
کهولت و جوکار(۱۳۸۹)،در پوهشی تحت عنوان ارتباط سبک های هویت و شادی در دانشجویان،۵۳۰ دانشجو را مورد بررسی قرار دادند اشاره کرد.نتایج نشان داد که سبک هویت اطلاعاتی ،پیشبینی کننده مثبت و معنا دار برای عاطفه منفی،سبک اطلاعاتی به صورت مثبت و سبک هنجاری به گونه ای منفی پیشبینی کننده مثبت و معنا دار برای عاطفه مثبت میباشد.برای عاطفه منفی،سبک اطلاعاتی به صورت مثبت و سبک هنجاری به گونه ای منفی پیشبینی کننده بودند و مؤلفه های شناختی شادی به صورت مثبت و معنا دار توسط سبک های هویت هنجاری و گسیخته-اجتنابی پیشبینی گردید.نتایج جامعه ،موید فرضیه پژوهشی مبنی بر پیشبینی شادی توسط سبک های هویت بود.
عبدی زرین،آقا یوسفی،قائد امینی،محمدی و کهالی(۱۳۸۸)در پژوهشی تحت عنوان رابطه ی سبک های هویت،بهداشت روانی دوران بلوغ،افسردگی و موفقیت تحصیلی در دانش اموزان پسر دبیرستانی قم،۲۶۰ دانش آموز را مورد بررسی قرار دادند.نتایج نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی با موفقیت تحصیلی رابطه مستقیم و معنا دار به دست آمد از سوی دیگر بین سبک هویت اطلاعاتی با سبک هویت سردرگم تعهد هویت،مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی معنا دار به دست آمد .همچنین رابطه موفقیت تحصیلی با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه منفی و معنا دار بود.بین سبک هویت سردرگم با مشکلات روانی دوران بلوغ و افسردگی رابطه مثبت و معنا دار به دست آمد بالا ترین میزان تعهد هویت در سبک هویت هنجاری مشاهده شد و جالب آنکه تعهد هویت بلا مشکلات روانی دوران بلوغ رابطه مثبت معنا دار داشت.یعنی دانش آموزانی که میزان هویت بالغ تری داشتند از مشکلات روانی بلوغ بیشتری برخوردار بودند.
“