رضایت از همکلاسیها
۹۷/۲
۱
۶۶/۳
۰۷/۷
رضایت از پیشرفت تحصیلی
۹۵/۲
۹۴/۰
۵۷/۳
۳/۸
رضایت از شیوه ارزیابی آموزشی
۷۶/۲
۹۴/۰
۳۷/۳
۲/۸
رضایت از محیط تحصیلی
۹۳/۲
۱/۱
۵۷/۳
۱/۷
۴ ـ ۳ ـ فرضیه های پژوهش
در این قسمت داده های مربوط، در راستای پاسخ به فرضیه های پژوهشی، تجزیه و تحلیل آماری شده است. لازم به ذکر است، به منظور آزمون فرضیه های تحقیق در این قسمت از پژوهش، بر اساس مدل معادله ساختاری و با بهره گرفتن از نرم افزار Lisrel، از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
۴ ـ ۳ ـ ۱ ـ رابطه معناداری بین نوع ساختار سازمانی دانشگاه با رضایت تحصیلی دانشجویان وجود دارد.
در این قسمت به بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی و رضایت تحصیلی دانشجویان با بهره گرفتن از مدل معادله ساختاری پرداخته شده است. برای این منظور نوع ساختار سازمانی به عنوان متغیر مستقل و رضایت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. مطابق با شکل شماره ۳، رضایت تحصیلی از طریق متغیر نوع ساختار سازمانی پیش بینی می شود. بین ساختار سازمانی تواناساز با رضایت تحصیلی رابطه مثبت معنادار (۰۱/۰≥ P و ۴۲/۰ = β) و بین ساختار سازمانی بازدارنده با رضایت تحصیلی رابطه منفی معناداری (۰۱/۰≥ P و ۵۲/۰- = β) وجود دارد.
لازم به ذکر است، مطابق با شکل شماره ۳، ابعاد تمرکز تواناساز، فرایند تواناساز، زمینه تواناساز و رسمیت تواناساز به ترتیب دارای توان پیش بینیکنندگی به مقدار ۹۳/۰، ۸۵/۰، ۵۶/۰ و ۴۳/۰ در تبیین نوع ساختار سازمانی تواناساز میباشند. این یافته پژوهشی به این معناست که کیفیت تمرکز و فرایند تواناساز نسبت به دو بُعد دیگر، اثرتعیین کنندهتری بر تحقق ساختار سازمانی تواناساز داشته است. بر این اساس میتوان گفت، اعمال هر گونه تغییر و توسعه در ساختار تواناساز مستلزم توجه ویژه به توسعه و تغییر کلیه ابعاد به خصوص دو بُعد یادشده است.
همچنین در شکل مشاهده می شود که دو بُعد رسمیت و تمرکز بازدارنده با بار عاملی ۷۵/۰ و فرایند بازدارنده با بار عاملی ۶۱/۰ به ترتیب دارای بیشترین مقدار در تبیین ساختار سازمانی بازدارنده میباشند. این یافته به این معناست که، تغییر در دو بُعد رسمیت و تمرکز بازدارنده دارای بیشترین تأثیر در کیفیت ساختار سازمانی بازدارنده میباشد.
همچنین در شکل شماره ۳ ملاحظه می شود که ابعاد رضایت از تحصیل، رضایت از پیشرفت تحصیلی، رضایت از محیط تحصیلی، رضایت از استاد، رضایت از همکلاسی و رضایت از شیوه ارزیابی آموزشی به ترتیب دارای بیشترین مقدار در تبیین رضایت تحصیلی دانشجویان میباشد.
رسمیت (تواناساز)
تمرکز (تواناساز)
فرایند (تواناساز)
زمینه (تواناساز)
رسمیت (بازدارنده)
تمرکز (بازدارنده)
فرایند (بازدارنده)
زمینه (بازدارنده)
۴۳/۰
۹۳/۰