پایگاه اجتماعی/ اقتصادی:الگوی علیت اجتماعی، استرلین، محسن تبریزی
بی رمقی اجتماعی:مسلچ و جکسون، پاینز، مسلش و لیتر، سیمن، دال، نظریه درماندگی آموخته شده، زیست شناسی تکاملی، لرنر، جرج زیمل، نظریه یادگیری اجتماعی
عدالت اجتماعی(توزیعی،رویه ای،تعاملی)
بیگانگی اجتماعی
بی رمقی اجتماعی
محرومیت نسبی(عاطفی،ادراکی)
پایگاه اجتماعی،اقتصادی
متغیرهای زمینه ای(سن،جنس…)
شکل۲ـ۲ـ مدل تحلیلی بی رمقی اجتماعی
۲ـ۲۰ـ فرضیه های تحقیق
فرضیه های اصلی
۱ـ به نظر میرسد بین میزان احساس محرومیت نسبی(عاطفی، ادراکی) و بی رمقی اجتماعی معلمان رابطه معنادار و مثبتی جود دارد.
۲ـبه نظر میرسد بین بیرمقی اجتماعی معلمان متوسطه شهر یاسوج براساس پایگاه اجتماعی / اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد.
۳ـ به نظر میرسد بین میزان بیگانگی اجتماعی و بیرمقی اجتماعی معلمان رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
۴ـ به نظر میرسد بین میزان احساس عدالت اجتماعی و بیرمقی اجتماعی معلمان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.
۴ـ۱ـ به نظر میرسد بین میزان احساس عدالت اجتماعی توزیعی و بیرمقی اجتماعی معلمان رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
۴ـ۲ـ به نظر میرسد بین میزان احساس عدالت اجتماعی رویهای و بیرمقی اجتماعی معلمان رابطه معنادار و مثبتی وجود دارد.
۴ـ۳ـ به نظر میرسد بین میزان احساس عدالت تعاملی(فرصت ها) و بیرمقی اجتماعی رابطه معنادار و مثبت دارد.
فرضیه های فرعی
۵ـ به نظر میرسد بین بی رمقی اجتماعی معلمان متوسطه شهر یاسوج براساس متغیر های زمینه ای(جنس، میزان تحصیلات، سن، تأهل، سابقه خدمت، رشته تحصیلی) تفاوت وجود دارد.
فصل سوم
روش تحقیق
۳ـ۱ـ مقدمه
فصل حاضر به مبانی روش شناختی پژوهش اختصاص یافته است. در این فصل روش تحقیق و ابزار گردآوری و تحلیل داده ها، تعریف نظری و عملیاتی متغیرها شامل متغیر وابسته و متغیرهای مستقل، جامعه آماری، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه و سنجش اعتبار و پایایی مورد توجه واقع می شود.
۳ـ۲ـ روش تحقیق
در علوم اجتماعی روشهای متفاوتی برای تحقیقات علمی وجود دارد(مثل تحقیقات آزمایشی- مشاهدهای –مشارکتی و…)، که هر محقق با توجه به موضوع مورد بررسی و شرایطی که در آن قرار دارد، یک یا چند شیوه را برای بررسی مورد مطالعه انتخاب می کند. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع مورد بررسی و نیز ویژگی جامعه آماری، روش پژوهش روش پیمایشی است که در آن از گروه های معینی از افراد خواسته می شود به تعدادی پرسش مشخص پاسخ دهند. این پرسشها مجموعه اطلاعات تحقیق را شکل می دهند(بیکر، ۱۳۸۶: ۱۹۶).
در تحقیقات پیمایشی علاوه بر توصیف، به تبیین پدیده ها پرداخته می شود بدین صورت که فرضیه های ساخته شده سپس به آزمون کشیده میشوند(دواس،۱۳۷۶: ۲۱). برای انجام پیمایش دو شیوه اصلی وجود دارد: ارائه پرسشنامه و انجام مصاحبه، هر دو شیوه مبتنی بر یک رشته سؤالند. در پرسشنامه این سؤالات به صورت مکتوب ارائه می شود و پاسخگو هم به طور مکتوب بدانها پاسخ میدهد(بیکر، ۱۳۸۶: ۲۰۰).
۳ـ۳ـ جمعیت آماری مورد پژوهش
جامعه آماری به طور کلی در مجموع از عوامل در تعریف و تعیین حدود جمعیت وارد می شود، مجموعه اول از مقتضیات حاکم ناشی می شود، زیرا پاسخگو به هر مسأله معینی انتخاب یک جمعیت مناسب به آن را ایجاب می کند؛ مجموعه دوم از محدودیتهای علمی ناشی می شود، زیرا دامنه تحول پژوهشی متأثر از امکاناتی است که در اختیار محقق قرار میگیرد(سرایی، ۱۳۷۲: ۱۴).
جامعه آماری در این تحقیق طبق نظر آموزش و پرورش استان کهگیلویه وبویر احمد عبارت است از کلیه معلمان متوسطه شهر یاسوج اعم از زن و مرد که تعدادشان ۹۲۳ نفر بوده است و شامل ۴۸۱ مرد و ۴۴۲ زن است.
۳ـ۴ـ حجم نمونه
منظور از حجم نمونه، تعداد کل عناصر موجود در نمونه است. در مقابل، حجم جمعیت آماری مجموعه عناصر موجود در جامعه آماری است که مبنای محاسبه در نمونه گیری محسوب می شود. در این تحقیق حجم نمونه مورد بررسی توسط فرمول کوکران با توجه به حجم آماری به دست آمده است(رفیع پور، ۱۲۶۰: ۲۳۸).
فرمول حجم نمونه کوکران:
=۲۷۶
که در آن:
N: حجم جامعه آماری
n:حجم نمونه
d:فاصله اطمینان یا دقت احتمالی مطلوب
P: 5/0
Q: 5/0
t:ضریب اطمینان(اندازه متغیر در توزیع نرمال که همیشه نسبت به سطح اطمینان مشخص می گردد) می باشد.