در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی معلولیتها و مرگ و میر شناخته شده است تخمین زده می شود سالانه ۲میلیون نفر در سراسر دنیا در اثر حوادث ترافیکی می میرند و ۵۰میلیون نفر دچار جراحت می شوند . در تهران ، ۵۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از تروما در افراد ۱۵سال و کمتر به علت حوادث ترافیکی گزارش شدهمچنین از ۷۲۰۰ مورد شکستگی صورت بستری شده در یک بیمارستان آموزشی در تهران ۶۵۵۲ مورد ۹۱درصد) به علت حوادث ترافیکی بوده است و مطالعه منتظری وهمکاران در مورد مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در ا یران نشان داد که ۷۹ درصد از موارد مرد بوده و اغلب در سن ۴۰ سال یاکمتر و عابر پیاده یا مسافر ماشین بود ه اند و ضربه به سر، شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی است. در مطالعه حاضر از مصدومین حوادث ترافیکی مراجعه کننده به مرکز تروما، ۷۲ درصد مرد و ۲۸ درصدزن هستند .( صادقیان ، خسروی ،۲۲۷:۱۳۸۷ )آسیبهاى ناشى از وسایل نقلیه حتى در کودکان زیر یکسال اولین علت در بین آسیبهاى مختلف است. سهم عابران از تصادفهاى رانندگى برحسب گروهسنى و منطقه در جهان متفاوت است. براى مثال، در گروه سنى ۵ تا ۹ ساله آسیبهاى پیادهها سهم عمده را در تلفات ناشى از وسایل نقلیه دارد و درصد تلفات عابران از کل حوادث رانندگى از ۲۰ %در کشورهاى پیشرفته تا ۵۰ % در شرق مدیترانه متفاوت است. تصادفات وسایل نقلیه با عابرین پیاده باعث آسیب های شایع و در بعضی از موارد موجب اختلات جسمانی غیر قابل درمان می گردند .۱One of the most common and debilitating injuries suffered by drivers and passengers is an acquired brain injury caused by the head being hit or hitting an object violently (called a traumatic brain Another common form of injury from a car accident is neck injuries, which can occur in more mild forms such as whiplash and neck strain, to more serious injuries like cervical dislocation and disc injury. The damage to the spinal cord is caused when displaced bone fragments, disc material, or ligaments bruise or tear into spinal cord tissue, destroying axons, the part of our nerve cells that carry signals up and down the spinal cord between the brain and the rest of the body. The lower back is the most common site of back injuries , including sprains and strains, herniated discs and fractured vertebrae. In a car accident, injuries to the face are common and can be caused by the steering wheel, dashboard, airbag, windshield, side window, car seats or shattered glass.
۹-۲- مطالعات تصادفات عابرین پیاده :
آغاز و پایان تمامی سفر هایی که انسان انجام می دهد به صورت پیاده انجام می گیرد ، همانطور که در
آیین نامه های کشور ما ، ایران ، آمده است عابر پیاده شخصی است که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری حرکت کند. به طور کلی حرکت پیاده طبیعی ترین، قدیمی ترین وضروری ترین شکل جا به جایی انسان در محیط است و پیاده روی هنوز مهمترین امکان برای مشاهده مکان ها ، فعالیت ها و احساس شور و تحرک زندگی و کشف ارزش ها و جاذبه های نهفته در محیط است .
————————————————————————
۱-www.aftabir.com/…/epidemiology_prevalent_untransmissive_enphytoti
. پیاده روی دارای اهمیت اساسی در ادارک هوای فضایی ، احساس تعلق به محیط و دریافت کیفیت های محیطی است. ) پاکزاد ، ۱۳۸۵: ۲۱)
هیچ کس نیست که در لحظاتی از عمر خود عابر نباشد حتی دارنندگان بهترین وسیله نقلیه هم وقتی در یک خیابان یک طرفه اتومبیل خود را پارک می کنند مجبورند عرض خیابان را برای رسیدن به سمت چپ آن طی نماییند بنابراین عابرین پیاده افراد بدون وسیله نقلیه نیستند بلکه افرادی هستند که به هر جهت مجبورند از عرض خیابان یا جاده یا شاه راه یا خطوط راه آهن و نظایر آن بگذرند. عدم توقف روی خط عابر پیاده در جوامع شهری همان قدر که عبور وسایل نقلیه دارای اعتبار و اهمیت است به همان اندازه عابرین، دوچرخه سواران و. .. نیز حق استفاده از معابر ویژه خود را دارند، به طوری که نمی توان حقوق هیچ کدا م از گروه های یاد شده را فدای دیگری نمود.اما با این وصف، در فرهنگ عبور ومرور ما آنچه که مورد توجه وعنایت رانندگان قرار نگرفته، حقوق عابرین پیاده می باشد. توقف روی خط کشی های ویژه عابرین پیاده و درخواست رانندگان از عابرین که حرکت خود را با شرط ایستادن وسایل نقلیه تطبیق دهند نمونه بارز این مسائل می باشد که مطمئنا با اصلاح نگرش و لحاظ شدن حقوق عابرین، گذرگاه های مذکور جایگاه واقعی خود را پیدا و عابرین نیز ترغیب به عبور از آنها خواهند شد. آیین نامه راهنمایی و رانندگی نیز در گذرگاه پیاده حق تقدم عبور را به عابرین پیاده داده است. رانندگانی که با گردش به چپ یا راست وارد راه دیگری می شوند و در مدخل آن را ه محل عبور عابرپیاده وجود دارد بایستی با کم کردن سرعت ودر صورت لزوم با توقف به عابرینی که قبلا وارد محل مزبور شده اند یا در حال ورود به آن می باشند تقدم عبور بدهند. (در گذرگاه پیاده حق تقدم عبور با عابرین پیاده است) اگرمحل عبور عابر پیاده دارای چراغ راهنمایی برای عابرین پیاده باشد بایستی از فرامین چراغ راهنمایی اطاعت کند.
وظایف عابرین پیاده: بعضی از عابرین پیاده فکر می کنند که در معابر درون و برون شهری یعنی کوچه و خیابان و جاده همواره حق تقدم عبور با آنهاست و رانندگان وسایل نقلیه موظفند به محض مشاهده آنها ترمز کرده و بایستند، در صورتی که این تصور اشتباه است، بلکه عابرین پیاده هم بایستی علاوه بر رعایت قوانین و مقررات مربوطه نکات ایمنی را مورد توجه قرار دهند.زمانی که در خیابان های نیمه تاریک و تاریک از عرض خیابان عبور می کنند، در درجه اول باید اطراف خود را به دقت نگاه کنند و بهتر آن است که در شب لباس یا کفشی که رنگ های روشن دارد استفاده کنند، تا با انعکاس نور بهتر دیده شوندو در صورتی که لباس تیره به تن دارند حتما وسیله یا شی ء براق یا نورانی مثل کیف، کلاه، چراغ قوه، شبرنگ دوخته شده به لباس و. .. همراه داشته باشند.( مجله فرهنگ ترافیک عابرین وشهروندان: ۱۳۹۳ ، ۲ )
۱-۹-۲- اولین تصادف عابر پیاده در جهان :
در دنیا نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول ۴۴ساله اولین کسی در دنیاست که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده است. وی روز هفدهم آگوست سال۱۸۹۶ در میدان کریستالپالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد. در پایتخت انگلستان به صورت تقریبی روزانه ۱۱میلیون مسافرت از طریق خودرو و موتورسیکلت صورت میگیرد.۱ در سال ۱۳۳۳ میلادی شهرساز و معمار آمریکایی به نام “اولمستد” که بنیانگذار رشته معماری منظر محسوب می شود ، برای نخستین بار فکر جداسازی معابر را در طراحی “پارک مرکزی نیویورک” به کار برد و راه سواره و پیاده را از هم جدا کرد .بد نیست بدانید این شهر دارای ۶هزار چراغ راهنمایی است که جریان ترافیک را کنترل کرده و اطلاعات آن تحت نظارت مرکز پیشرفته کنترلی قرار دارد و برخلاف اینکه شبکه ترافیکی آن بسیار پیچیده به نظر میرسد، فنآوری کنترلکنندهاش بسیار قدیمی و ساده است. طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی اداره پلیس راهنمایی لندن ۱روزانه رقمی حدود ۸۰تصادف گوناگون به این اداره گزارش میشود. اگرچه لندن با توجه به تردد بالای خودروها شهر شلوغ و پرترافیکی محسوب میشود، اما بهدلیل رعایت قوانین رانندگی آمار تصادفهای بسیار پایین است که در این بین تصادفهای منجر به جرح یا فوت رقم نسبتاً کمی را در بین تصادفها به خود اختصاص میدهند.
۲-۹-۲- اولین قربانی تصادف در ایران :
غلامحسین درویش معروف به درویش خان یکی از نامداراترین موسیقیدانان ایران، اولین قربانی تصادف رانندگی در ایران است.ماجرا از این قرار است که: آخر شب دوم اسفند ماه سال ۱۳۰۵ هجری شمسی جهت عزیمت استاد از محفل موسیقی به منزل درشکه ای دو اسبه کرایه می کنند و استاد سوار بر درشکه به طرف منزل حرکت می نماید، در آن زمان اتومبیل به تازگی وارد خیابانهای شهر شده بود و تعداد آنها به سختی به ۵۰ دستگاه می رسید و همچنین اخذ گواهی نامه رانندگی هنوز وجود نداشت و رانندگان عموما” ناشی بودند و قوانین راهنمایی و رانندگی نیز نه وجود داشت و نه اعمال می شد.زمانیکه درشکه حامل درویش خان از خیابان امیریه به سمت شمال می پیچد ، اتومبیل فوردی از جهت مخالف با درشکه و اسبهای آن تصادف می کند،
——————————————————————————-
۱-
اسبهای درشکه درجا تلف می شوند و استاد از درشکه به بیرون پرتاب شده و از ناحیه سر به زمین برخورد می کنند، بلافاصله مردم رسیده و مجروح را به بیمارستان نظمیه تهران که بهترین بیمارستان آن زمان تهران بود می رسانند، اما متاسفانه ضربه سنگین بوده و استاد گرانقدر موسیقی ایران بعد از ۵ روز ، به دلیل ضربه مغزی فوت نموده و جامعه موسیقی را سیاه پوش و داغدار فقدان خود می نماید . (روز نامه عصر ایران ، ۱۳۸۹)
۱۰-۲- انواع برخورد وسایل نقلیه با عابرین پیاده :
به طور کلی برخورد بین وسایل نقلیه با عابرین پیاده به یکی از حالات ذیل بوقوع می پیوندد :
۱-عبور از عرض راه با هدف رسیدن به مکانی خاص .
۲-حرکت عابر در امتداد راه و برخورد با وسیله نقلیه .
۳-عبور عابر از میدان یا تقاطع و برخورد با وسیله نقلیه .
۴-عملیات اجرایی در سطح سواره رو و برخورد کارگران با وسیله نقلیه .
۵-حرکت ناگهانی به سمت ترافیک مانند بازی کودکان ،دویدن .
۶-برخورد با عابر در حین حرکت با دنده عقب .
۷-انحراف وسیله نقلیه و برخورد با عابردر حاشیه راه .
۸-برخورد وسیله نقلیه با عابردر حالت ایستاده کنار خیابان .
۹- برخورد وسیله نقلیه با عابردرحال سوار یا پیاده شدن از خودرو.
۱۰- برخورد وسیله نقلیه با عابردرحال هل دادن وسیله نقلیه (سعیدی ،عبدوس ،۱۳۸۹: ۲)
۱۱-۲- نقاط حادثه خیز برای عابرین پیاده :
با بررسیهای بعمل آمده از کروکی های تصادفات بوقوع پیوسته عابرین پیاده در حوزه راهور دماوند و بررسی ،مکانهای ذیل در تصادفات عابرین سهیم بوده ومی توان به عنوان نقاط حادثه خیز برای عابرین پیاده تلقی نمود که عبارتند از
۱-۱۱-۲- تقاطع ومیادین :در این مکان ها عابرین از محل های تعیین شده برای عابرین مانند پل ها وگذرگاه های عابر پیاده استفاده نکرده و در داخل تقاطع ویا میدان اقدام به تردد می نمایند که ضمن اخلال در وضعیت رفت و آمد باعث وقوع حادثه نیز می گردنند . تقاطع گیلاوند و تقاطع بانک ملت رودهن به استناد کروکی های ترسیمی بیشترین تصادفات را دارا می باشند که با بررسی میدانی در تقاطع های رودهن ،با توجه به ارتفاع رفوژ وسط بلوار، اکثر عابرین از داخل تقاطع جهت عبور از عرض خیابان را انتخاب می نمایند. فقدان جان پناه مناسب ، گذر گاه عابرین پیاده ، پل های هوایی در محل باعث عبور عابرین از این محل می شود . همچنین در تقاطع گیلاوند که دارای بیشترین تصادف است . بعلت عدم طراحی نامناسب تقاطع ، پیاده رو ها با تقاطع تداخل داشته و همین امر باعث ورود عابرین به داخل تقاطع می گرددو نبود تجهیزات ترافیکی و گذز گاه مناسب که دارای جان پناه باشد از جمله عوامل تردد عابرین از داخل این معبر می باشند . میادین ۱۷ شهریور و میدان امام خمینی دماوند نیز از جمله مناطق حادثه خیز به حساب می ایند عدم طراحی نامناسب میدان و عرض کم میدان و عدم مکان مناسب برای تردد عابرین باعث وقوع تصادفات گردیده است . میدانهای مذکور به گونه ای طراحی ،که عابرین جز تردد در داخل میدان محل های دیگر را برای عبور نمی یابند .
۲-۱۱-۲- بلوار وفضای سبز داخل آنها :
اکثر بلوار های داخل شهر ها پوشیده از درختان کوتاه وبلندو فاقد حفاظ هستند که این امر موجب میشود عابرین از بین درختان جهت عبور از عرض خیابان استفاده نمایند . بیشتر عابرین بصورت ناگهانی وارد خیابان شده قدرت عکس العمل را از راننده گرفته وباعث بروز حادثه می گردد .
۳-۱۱-۲- خیابانهای فاقد پیاده رو :
در معابری که فاقد پیاده رو هستند تردد عابرین در سطح سواره رو انجام می پذیرد و یا عابرین در سطح سواره رو جهت سوار بر خودرو یا انجام امورات خود در سطح خیابان ایستاده که در بیشتر مواقع موجب بروز حادثه می گردنند .و در خیلی از موارد بعلت چیدن لوازم فروش کسبه در پیاده رو ها عرض آن کم شده و باعث سدمعبرمی شوندکه در خیلی از این مکانها تردد عابرین با سختی انجام می پذیرد وعابرین ترجیح می دهند از سطح سواره رو استفاده نمایند . و این نیز از مواردی است که موجبات تصادف را فراهم می سازد .
۴-۱۱-۲- وجود موانع در سطح راه :
وسایل نقلیه متوقف در کنار گذرگاه های عابرین پیاده ویا خیابانهاو یا وجود مصالح ساختمانی در سطح راه باعث میشود عابرین از پشت موانع و یا وسایل نقلیه متوقف شده به داخل خیابان آمده و رانندگان به علت عدم دید کافی قدرت عکس العمل موثر را از دست داده و منجر به تصادف انهاگردد .
۵-۱۱-۲- مناطق مسکونی :
در کوچه ها و یا منازلی که منتهی به خیابان هستند اکثر عابرین و الخصوص کودکان بصورت ناگهانی از منازل خارج شده و با وسایل نقلیه برخورد می نمایند . با توجه به عدم وجود پیاده رو و عرض کم کوچه ها و همچنین عدم رعایت سرعت از جانب رانندگان موجبات تصادفات را فراهم می آورد . در حوزه پلیس راهور دماوند به استناد کروکی های ترسیمی تعداد ۱۹ فقره تصادف از تصادفات عابرین پیاده در داخل کوچه ها به وقوع پیوسته است .
۶-۱۱-۲- موانع جدا کننده خیابان :
در خیابان های کم عرض برای جدا کردن مسیر رفت و برگشت از نیو جرسی ویا میله های شکل یافته استفاده می گردد که در خیلی از این مکان ها بین نیوجرسی ویا میله ها فاصله خالی وجود دارد که این امر باعث شده عابرین از انها جهت تردد ازعرض خیابان استفاده نمایند . با توجه به این که عرض اینگونه موانع کم است برای عابرین جان پناه وجود ندارد وعابرین به محض عبور از آنها در سطح سواره رو قرار گرفته و موجب تصادف وسایل نقلیه با آنها می گردد.
۱۲-۲- بر نامه ریزی و طراحی معابر شهری :
برنامه ریزی شهری و منطقهای حرفه ایست در حوزه عمومی و با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در مورد مسایل شهری همچون حمل و نقل، کاربری زمین و مطلوبیتهای زیست محیطی. با توجه به ابعاد گسترده شهرها و سکونتگاههای انسانی، این حرفه نیز ابعاد مختلفی دارد، از زیبایی شناختی تا اجتماعی تا سلامت و موارد دیگر. به همین علت حرفهای چند رشتهای و یا فرا رشتهای تلقی میشود که در ارتباط با سایر حرفهها و علوم همچون جامعهشناسی، جغرافیا، اقتصاد، معماری و موارد دیگر قرار میگیرد. برنامه ریزی شهری و منطقهای شامل شاخههای مختلفی همچون آمایش سرزمین، برنامهریزی حمل و نقل، برنامهریزی کاربری زمین، برنامهریزی محیطی و موارد دیگر میشود که هر کدام از آنها نقش اساسی در حمل ونقل وکاهش حوادث ترافیکی دارنند . ( پور محمدی ، ۱۳۸۷ : ۱)
۱-۱۲-۲-اهداف برنامهریزی شهری :
متمرکز کردن منابع، ایجاد فرصتهای مناسب برای شهرهای متوسط، کمک به شهرهای کوچک و مناطق روستایی و تدوین سیاستهای توسعه منطقهای، توسعه شهر ،شکل دهی به محیط زیست ،ارتقا کیفیت زندگی شهری ، توسعه حمل ونقل پایدار ،استفاده بهینه از کاربری زمین ، گسترش مراکز خدماتی ورفاهی واداری در چهار گوشه شهر به جهت جلو گیری از تردد به هسته مرکزی شهر . همگی از اهداف برنامه ریزی شهری به شمارمی روند .(احدی ،نادری ،۱۳۹۲: ۲-۴)
۲-۱۲-۲- طراحی معابر شهری :
طراحی مناسب معابر درون شهری به منظور سهولت در رفت وامد ورسیدن کم هزینه ودر کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد انجام می پذیرد که دارای شاخصه های متعددی است که نمونه ای از آنها به شرح ذیل است :۱- تاثیر نوع تسهیلات و توسعه محیط اطراف ان .(جریان منقطع یا غیر منقطع ،ترافیک دو جهته با جدا کننده) ۲- مسیر خطهای عبور و موانع جانبی .(عرض خطها، فاصله طولی ،عرض شانه ) ۳- سرعت طرح (سطح سرویس راه ) ۴- نوع منطقه (هموار ،کوهستانی ، تپه شرایط ترافیکی (انواع وسایل نقلیه ) (ستایش ولی پور ،۱۳۸۵ : ۲۴۰)
۱۳-۲- آمار تصادفات :
۱-۱۳-۲- امار تصادفات در دنیا : روزانه ۳۴۰۰ نفر به علت حوادث ترافیکی فوت میکنندکه نوجوانان،سالمندان،عابرین پیاده و دوچرخه سواران مهمترین گروه آسیب پذیر هستند.۸۸ کشور جهان که تقریباً ۶۰۰۰۰۰۰۰۰/۱ نفر از جمعیت کره زمین را دارند از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ توانستند مرگ و میر را کاهش دهند و ۸۷ کشور افزایش مرگ و میر داشتند.
دانلود پایان نامه با موضوع شناسایی و اولویت بندی عوامل تاثیر گذار در کنترل ...