۰،۹۳
۰،۸۲
۰،۹۱
۰٫۵۱
۰،۹۲
۰،۹۲
۰،۹۲
۰،۹۲
۰،۹۲
۰،۹۲
کل
۰،۸۸
همانطور که در جدول ۳-۱ مشاهده میشود نتایج نشان از پایایی بالای مقیاسها دارد.
۳-۷٫ روش تجزیه وتحلیل دادهها
در این پژوهش به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده حاصل از پرسشنامهها، از تکنیکهای مناسب آمار توصیفی در قالب جداول و نمودارها برای بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران و آمار استنباطی شامل آزمون ضریب همبستگی پیرسون[۵۴]، برای بررسی رابطه عوامل موثر بر توانمندسازی روانشناختی کتابداران و آزمون تحلیل واریانس پیرامون میزان توانمندسازی روانشناختی بر حسب تحصیلات و آزمون T.test برای مقایسه دوگروه مرد و زن درباره وضعیت توانمندسازی روانشناختی (با بهره گرفتن از نرم افزارهای SPSS و EXCEL) جهت پاسخ گویی به سوالات استفاده شده است.
شایان ذکر است که از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، برای تعیین رابطه بین دو متغیر کمی، آزمون T.test برای مقایسه میانگین دو گروه و آزمون تحلیل واریانس برای مقایسه میانگین چندین گروه استفاده میشود (حامدی شهرکی و امیرخیزی، ۱۱۶:۱۳۹۱).
۳-۸٫ شیوه انجام پژوهش
در انجام این پژوهش که به بررسی وضعیت توانمندسازی روانشناختی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران پرداخته شد، ابتدا با مطالعه منابع اینترنتی و کتابخانهای گوناگون در رابطه با توانمندسازی، با توجه به اهمیت این مبحث و با مشورت اساتید محترم تصمیم گرفته شد تا موضوع پایان نامه در رابطه با این مبحث و در رابطه با کتابداران کتابخانههای دانشگاهی با توجه به اهمیت این کتابخانهها از بعد خدمت رسانی اطلاعاتی در کشور انتخاب شود. در رابطه با جامعه پژوهش نیز پرسشنامههای تحقیق به کتابداران کتابخانههای دانشگاهی دولتی شهر تهران که اطلاعات آنها قبلا از سایت وزارت علوم و تحقیقات و فناوری اخذ شده بود و در مجموع ۱۶ دانشگاه و ۱۰۹ کتابدار بودند، پس از اطمینان از روایی و پایایی آنها توزیع گردیدند و در مجموع ۱۰۹ پرسشنامه عودت داده شد. سپس با بهره گرفتن از متخصص آمار دادهها با بهره گرفتن از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردیدند. لازم به ذکر است با توجه به تعداد نسبتا زیاد دانشگاهها و پراکندگی فاصلهای آنها بالطبع بر مشکلات این پژوهش نیز افزود. همچنین در رابطه با مطالعه و انتخاب منابع، به پایگاههای اینترنتی از جمله نورمگز، مگیران، سایت کتابخانه ملی ایران و منابع کتابخانهای گوناگون رجوع گردید و البته گاه نیز به دلیل سرعت پایین اینترنت و مسائلی دیگر در انتخاب منابع مشکلاتی پیش میآمد. همچنین در مجموع همکاری سخت برخی از دانشگاهها برای پخش پرسشنامه و زمانبر بودن این پژوهش و گاه وضعیت نامناسب شرایط جوی از مشکلات این پژوهش بود.
فصل چهارم
یافتههای پژوهش
۴-۱٫ مقدمه
در این فصل سعی میشود با بهرهگیری از تکنیکهای مناسب آمار توصیفی و استنباطی، فرضیهها و سوالات پژوهش را با توجه به دادههای جمعآوری شده توسط پرسشنامه مورد آزمون قرار دهیم. دادههای جمعآوری شده به منظور تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری میبایست در قالب آزمونهای آماری به اطلاعات ارزشمندی تبدیل گردند تا بتوان با بهره گرفتن از تعبیر و تفسیر آنها به نتایج مورد نظر دست پیدا نمود.
در این فصل بر اساس آزمونهای آماری به تحلیل دادههای گردآوری شده پرداخته شده است. بنابراین در تحقیق حاضر ابتدا آمار توصیفی و سپس نتایج آزمونهای آماری به کمک آمار پارامتریک مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت به بررسی وضعیت توانمندسازی کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران در بعد روانشناختی آن از دیدگاه آنان میپردازیم.
۴-۲. ویژگیهای جمعیت شناختی پژوهش
۴-۲-۱٫جنسیت
جدول (۴-۱) اطلاعات مربوط به جنسیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران را نشان میدهد.
جدول(۴-۱): توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنسیت
جنسیت
فراوانی
درصد
مرد
۳۷
۳۳٫۹
زن
۷۲
۶۶٫۱