کندی
مربی گری هنر تسهیل یادگیری، عملکرد و بهسازی است و پیرامون تحقق نتایج بحث می کند. مربی گری به فرد کمک می کند تا موانع را از راه بردارد، آن چه را که می خواهد مشخص سازد، اهداف را براساس مقاصد و ارزش آن ها تنظیم نماید(کندی،۲۰۰۹).
هال[۴۰] و همکاران
هال و همکاران در سال ۱۹۹۱، مربی گری را یک جریان یادگیری فعال، متمرکز بر هدف و فرد به فرد تعریف کرده اند که به منظور بهبود عملکرد افراد و ارتقای مسیر حرفه ای آن ها استفاده می شود(اسلین ات ال ،۲۰۰۶).
هالبوم
از طریق فرایند مربی گری، افراد یادگیری شان را عمیق تر می سازند، عملکردشان را بهبود می بخشند و کیفیت زندگی کاری شان را ارتقا می دهند. مربی گری یک فرایند و جریان تعاملی است که به افراد و سازمان ها جهت توسعه سریع تر و تولید نتایجی رضایت بخش تر کمک می کند از طریق مربی گری؛ افراد اهداف بهتری را تعیین می کنند، اقدامات بیش تری را بر عهده می گیرند، تصمیمات بهتری را اتخاذ می کنند و به شیوه ای مؤثرتر از نقاط قوت شان بهره می برند (های بورن ،۲۰۰۸).
جوکنگ
مربی گری یک جریان تسهیل است که هدفش آموزش دادن، الهام بخشیدن، توسعه دادن و برانگیختن افراد، گروه ها و سازمان ها جهت خلق بهترین نتایج ممکن در چارچوب مشخص شده می باشد. در رأس جریان مربی گری، مربی قرار دارد. کسی که به عنوان یک تسهیل گر و کاتالیزور عمل می کند و از طیف وسیعی از تکنیک ها، توانایی ها و مهارت ها بهره می گیرد (جورکنج ،۲۰۰۸).
مارشال گلداسمیت[۴۱]
مربی گری استقرار مجموعه ای از رفتارهاست و به رهبران موفق کمک می کند تا به تغییر رفتار مثبت و پایدار خود، کارکنان و سازمان دست یابند(ام سی که اون، ۲۰۰۸ ).
آنتونی گرانت[۴۲]
آنتونی گرانت معتقد است که مربی گری یک فرایند سیستماتیک و مبتنی بر همکاری است که نتیجه گرا و متمرکز بر راه حل است که در آن مربی به کارآموز در ارتقا عملکرد، تجربیه زندگی، خودآموزی و رشد شخص کارآموز کمک می کند (سلطانی، ۱۳۸۹، ص۱۷).
وایت مور[۴۳]
وایت مور مربی گری را بالفعل ساختن استعدادها و توانایی های افراد برای به حداکثر رساندن عملکرد آن ها می داند (جارویس ،۲۰۰۴)
سامرز[۴۴]
سامرز بر این باور است که مربی گری اساساً کمک کردن به افراد است تا توانایی های بالقوه شان را از طریق شناسایی موانع و عواملی که باعث عدم حرکت و پیشرفت آن ها می گردد، رشد و توسعه دهند (تییر ،۲۰۰۸).
گریف[۴۵]
گریف (۲۰۰۷) مربی گری را یک روش تسهیلی قوی و سیستماتیک مسأله مدار معرفی می کند که به حصول اهداف متجانس و تغییر خودآگاهانه و توسعه فرد کمک می کند (اسپنسر ۲۰۱۱)
پارسلو[۴۶]
مربی گری فرآیندی است که باعث رخ دادن یادگیری و بهسازی می شود و در نتیجه عملکرد بهبود می یابد (رآ، بیورز ۲۰۱۰).
هوزیسکی[۴۷]
مربی گری به عنوان فرآیندی تعریف شده است که در آن یک فرد از ارتقای عملکرد یادگیری فرد دیگری با کمک سوالات تعاملی و ارائه کمک های لازم پشتیبانی می نماید. مربی فعالیت های کارآموز را مشاهده می کند و در صورت لزوم به شیوه ای مثبت به او کمک نموده و بازخورد می دهد. مربی گری در گروه آموزش های ضمن کار قرار دارد و می تواند توسط یک کارمند ارشد، مدیری دیگر، مربی سازمان یا فرد دیگری که با افراد کار می کند، هدایت شود تا به افراد در تعیین اهداف یادگیری شان کمک کند و آن ها را تشویق نماید تا روش های جدید رفتاری را در راستای تحقق اهدافشان شناسایی نمایند (ماس را ۲۰۱۰ )
والکر[۴۸]