مجموع مشکلات پیدا شده
۳۰
۱۵
۳
۰
۴۸
درصد مشکل نسبت به مجموع کل مشکلات
۶۳%
۳۱%
۶%
۰
جدول ۳: خلاصه نتایج به دست آمده از ارزیابی مکاشفه ای
بیشترین تعداد مشکلات تشخیص داده شده توسط کاربران، مربوط به زیبایی طراحی است و بیش از۶۰% مشکلات تسخیص داده شده در ارزیابی مکاشفه ای به این موضوع اختصاص یافته است. پس از زیبایی، بیشتریتن تعداد مشکلات تشخیص داده شده، مشکلات جزئی بودند که در صورت وجود زمان بهتر است برطرف شوند و این دسته از مشکلات بیش از ۳۰% از مجموع کل مشکلات تخصیص داده شده را به خود اختصاص داده اند. مشکلات اساسی کاربران با اولویت رفع، ۶% مشکلات را در این زمینه تشخیص داده اند. هیچ یک از ۳۸ کاربری که در این تحقیق شرکت کرده اند، مشکل اساسی فاجعه برانگیزی را گزارش نکردند.
بخشی از چک لیست مورد استفاده در این مطالعه در شکل ۳ مشاهده می گردد. در این چک لیست که توسط ابزار فرم ساز گوگل درایو طراحی شده است.
شکل ۵: بخشی از چک لیست طراحی شده برای انجام ارزیابی مکاشفه ای
تست کاربر:
بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی روشهای ارزیابی مکاشفهای و نیز تمرینات طراحی،نشان میدهد که تست کاربران یکی از بهترین و موفق ترین روشهاییایجاد بینش برای یافتن مشکلات کاربردپذیری است.[۲۲]
دراین روش از کاربر میخواهند تا در یک وب سایت مشخص وارد شده و بر اساس سناریوی از پیش مشخص، کارهایی را انجام دهد. اموری که در سناریوها مورد توجه قرار میگیرد باید تمامیقسمتهای کاربردی سیستم را پوشش دهد. کسی که درتست کاربر را انجام میدهد میبایستی به عنوان مشاهده گر قسمتهایی که کاربر با مشکل روبرو است را مشاهده و یادداشت نماید.
اطلاعات به دست آمده همانند مدت زمانی که طول میکشد تا کاربر بر اساس سناریو کاری را انجام داده و به اتمام برساند، تعداد صفحاتی که کاربر بررسی کرده است و یا تعداد کارهایی که کاربر با موفقیت به اتمام رسانده است را میتوان از طریقاینوع تست و مشاهده به دست آورد و رفتار کاربر را در هنگام کار با سیستم از نزدیک بررسی کرد.
انجام تست کاربر در اتاقی ساکت و بدون رفت و آمد انجام میگیرد. ابزارهایی که برای انجام این تست استفاده میشود عبارتند از یک دستگاه لپ تاپ که نرم افزار Camtasia Studio بر روی آن نصب شده است. کاربران در زمانی که احساس راحتی میکنند در انجام تست مشارکت میکنند. سناریوهایی که از پیش تهیه شده است در اختیار کاربر قرار میگیرد و از پروتکل فکر کردن با صدای بلند برای اعلام میزان رضایت و یا ارائه توضیحات استفاده میشود. در این روش میبایستی فقط یک کاربر در زمان مشخص تست را انجام دهد تا ارزیاب بتواند به طور دقیق به بررسی نحوه تعامل کاربر با سیستم بپردازد.
سناریو مورد استفاده شامل بخشهای زیر است:
ایجاد یک حساب کاربری
اضافه کردن به اطلاعات شخصی همانند اطلاعات فردی، تجربه کاربری و اطلاعات تحصیلی به پروفایل کاربری
بارگذاری عکس
اضافه کردن یک نفر به دوستان و ارسال پیام به او
تغییر تنظیمات مربوط به اعلانات وب سایت
عضویت در گروه مدرسه، دانشگاه و ….
تقاضای نوشتن recommendation توسط افرادی در دایره دوستان قرار می گیرند.
خروج از سیستم
نمونه فرم سناریو به پیوست مشاهده می گردد:
شکل ۶: بخشی از سناریو مورد استفاده در تست کاربر
نتایج به دست آمده از انجام این تست توسط ۷ کاربر و بر اساس ترتیب سوالات، به قرار زیر است:
برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید.
ایجاد حساب کاربری برای تمامی افراد شرکت کننده در این تست امری بسیار ساده محسوب می گردد.
شکل ۷: ایجاد حساب کاربری
اطلاعات شخصی خود را در صفحات مربوطه کامل کنید. قسمت مربوط به Personal info، Education و Experiences را کامل کنید.
این کار نیز برای تمامی کاربران چه مبتدی و چه حرفه ای کاری ساده و بدون مشکل گزارش شده است. پیدا کردن آیکن Edit برای دو کاربر مبتدی کمی مشکل به نظر می رسد.
شکل ۸: کامل کردن اطلاعات کاربر
در حساب کاربری خود عکسی بارگزاری نمایید.
اضافه کردن عکس در پروفایل کاربری نیز جزو کارهای بسیار ساده برای هر ۷ کاربر گزارش شده است.