[۱۳۰]
[۱۳۱]
کلونی زنبورعسل
این الگوریتم بر اساس شبیهسازی زندگی زنبورعسل طراحی شده است. این الگوریتم نوعی از جستجوی محلی انجام میدهد که با جستجوی تصادفی ترکیب شده و میتواند برای بهینهسازی ترکیبی یا بهینهسازی تابعی به کار رود.
[۱۳۸]
[۱۳۹]
ازدحام ذرات
منبع الهام این الگوریتم، رفتار اجتماعی حیوانات، همانند حرکت دسته جمعی پرندگان و ماهیها است. الگوریتم PSO از تعداد مشخصی از ذرات تشکیل می شود که در شروع فرایند، بهطور تصادفی، مقدار اولیه میگیرند. این ذرات، بصورت تکرار شوندهای در فضای چند بعدی مسئله حرکت کرده تا با محاسبه مقدار بهینگی بهعنوان یک ملاک سنجش، به بهینهترین جواب دست یابند.
[۱۳۲]
[۱۳۴]
[۱۳۵]
[۱۳۷]
ترکیبی
در تعدادی از مطالعات الگوریتمهای تکاملی مختلف باهم ترکیب شده و هدف این مطالعات، ترکیب این الگوریتـمها برای بهبود پاسخهای تولید شده در زمان اجرا و افزایش دقت بوده است.
ACO
PSO
K-means
[۱۱۸]
PSO
HBMO
[۱۴۰]
خلاء مطالعاتی
علیرغم وجود مدلهای مختلفی که در تعیین ارزش مشتریان به آنها اشاره شد، اما بنظر میرسد که این مدلها در صنعت حملونقل کارایی مناسبی ندارند، چرا که شرکتهای مسافربری کماکان در تعیین ارزش مشتریان خود، از دو مدل ثابت فرکانس و طول سفر استفاده می کنند. از اینرو، هدف از این تحقیق برطرف نمودن این خلاء و ارائه مدلی کاربردی در تعیین ارزش مسافران با توجه به ویژگیهای صنعت حملونقل است.
فصل ۳: روش تحقیق
مقدمه
واژه مشتری به فردی اطلاق می شود که خدمات/محصولات یک شرکت را دریافت می کند. مشتری این قدرت را دارد که بین محصولات و تأمینکنندگان مختلف جستجو کرده و مناسبترین آنها را انتخاب کند. با ظهور تجارت الکترونیک[۱۴۱] و گسترش آن، گونه جدیدی از مشتریان تحت عنوان “مشتریان الکترونیکی[۱۴۲]” بوجـود آمـدند که تفاوتهای اساسی با مشتریان عادی دارند. ازجمله تفاوتهای این ۲ دسته مشتریان میتوان به مباحثی نظیر پرداخت، اعتماد، چانهزنی، پشتیبانی، کاتالوگهای معرفی محصولات و… اشاره کرد. یکی از تفاوتهای عمده مشتریان الکترونیکی با مشتریان غیر الکترونیکی، قدرت بالای این مشتریان در انتخاب محصول و تأمینکننده است. مشتریان الکترونیکی با بهره گیری از ویژگیهای شبکه های کامپیوتری و اینترنت، این امکان را داشته تا بجای صرف زمان و هزینه در جستوجوی فروشگاههای فیزیکی، محصولات و تأمینکنندگان مختلف در سرتاسر جهان را مقایسه کرده و مناسبترین محصول/خدمت را سفارش دهند. جستجو در مجموعه بزرگتری از تأمینکنندگان سبب شده که رضایت مشتریان سختتر حاصل شده و وفاداری آنها متزلزلتر شود. موضوع رضایت و وفاداری مشتریان به دلیل اهمیت فوقالعادهای که در سودآوری شرکتها دارد، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران بوده و در سالیان اخیر مقالات متعددی در این زمینه ارائهشده است.
مسافر نیز نوعی مشتری است که در صنعت حملونقل تعریف می شود. در این صنعت نیز، به دلیل توسعه اینترنت و توانایی مسافران به رزرو و خرید آنلاین بلیت، مفهوم “مسافر الکترونیکی” بوجود آمده و سبب بوجود آمدن رقابتی شدید بین شرکتهای ارائهدهنده خدمات سفر شده است. ارائه سرویسهای سفر به اکثر نقاط توسط شرکتهای مختلف از یکسو و توانایی بالای مسافران الکترونیکی در جستوجو از سوی دیگر سبب ایجاد این بازار رقابتی شدید شده است. در چنین بازاری، شرکتی موفقتر خواهد بود که ارزش مشتریان خود را شناسایی کرده و با شناسایی مسافران باارزش، استراتژی های خود را طراحی کند. ازاینرو هدف از این فصل طراحی مدلی در تعیین ارزش مسافران الکترونیکی است که می تواند در بازار رقابتی موجود، از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
مدل تعیین ارزش مسافر
هدف اصلی از این بخش، ارائه مدلی در تعیین ارزش مسافران میباشد. تعیین ارزش مسافران، با توجه به کمبود منابع در شرکتهای ارائهدهنده خدمات سفر و رقابت شدید بین آنها، می تواند یک راهبرد مناسب برای شرکتها باشد. اگرچه امروزه چندین مدل در تعیین ارزش مسافران ارائهشده است، اما شرکتها همچنان از همان مدلهای پیشین خود استفاده نموده که این امر می تواند ناشی از مناسب نبودن مدلهای ارائهشده باشد. تعدادی از شرکتهای هواپیمایی، ارزش مسافران خود را بر اساس تعداد سفرهای انجامشده توسط مسافر در یک دوره زمانی خاص(فرکانس) تعیین کرده و تعدادی دیگر، مسافری را باارزشتر میدانند که مسافت بیشتری را با بهره گرفتن از آن شرکت پیموده باشند. لذا با توجه به شرایط موجود، امید است که مدل ارائهشده در این بخش بتواند در شرایط فعلی که اقبال به خرید الکترونیکی بلیت بیشتر شده و فاصله شرکتها از هم کم، به شرکتهای موجود در بازار کمک کرده، تا با شناسایی مشتریان هدف، خدمات خود را هدفمندتر به مشتریان ارائه داده و جایگاه خود را بهبود بخشند.
در ادبیات موضوع، روشهای مختلفی برای تعیین ارزش مشتریان ارائهشده است که در فصل قبل به معرفی آنها پرداخته شد. همانگونه که در فصل دوم عنوان گردید، مدل RFM محبوبترین و درعینحال پرکاربردترین مدل در تعیین ارزش مشتریان است، که بدلیل قابلیت تغییر متغیرها و تنظیم آنها بر اساس ویژگیهای خاص هر صنعت، امروزه در تعیین ارزش مشتریان کاربرد بسیاری دارد؛ ازاینرو در این بخش مدل RFM بهعنوان مبنای تعیین ارزش مسافران قرار گرفته و سعی شده است تا با توجه به شرایط ویژه صنعت حملونقل، این مدل توسعه یابد.
ارائه مدل تعیین ارزش مشتریان نیازمند شناسایی دقیق کسبوکار، متغیرهای تأثیرگذار، پاکسازی داده ها و… میباشد؛ لذا در این بخش از چارچوب ارائه شده در شکل۳- ۱ به منظور تدوین مدل تعیین ارزش مسافران استفاده شده است. ادامه این فصل بصورت گام به گام بر مبنای چارچوب ارائه شده در شکل۳- ۱ طرحریزی شده است.
شکل۳- ۱ چارچوب توسعه مدل تعیین ارزش مسافران
فاز اول: آماده سازی
این گام یکی از مهمترین و وقتگیرترین گامها در فرایند داده کاوی میباشد. هدف این گام ادراک بهتر مسئله و درگیر شدن با جزئیات آن، از طریق کار با داده ها به منظور تهیه یک پایگاه داده جامع و دقیق میباشد. برای دستیابی به این هدف، در این مطالعه ۲ گام برای آماده سازی داده ها تعیین شده است.
انتخاب داده ها و پیشپردازش آنها
این گام با جمعآوری داده های اولیه شروع می شود. دادهای که میخواهد کاوش شود، بایستی از کیفیت بالایی برخوردار بوده تا بتواند نتایج مناسبی تولید کند؛ لذا این گام شامل بررسی دقیق داده ها بهمنظور استخراج اطلاعاتی از داده ها، توضیحات آنها و مشخص کردن میزان مطلوبیت داده ها میباشد.
ارزش مشتری ارتباطی مستقیم با تراکنشهای وی دارد؛ ازاینرو در این پژوهش سعی شده که داده های تراکنشهای مشتریان جمعآوری شده و زیر مجموعههای جذابی از آنکه می تواند در تعیین ارزش مسافران تأثیرگذار باشد، مشخص شوند.