CO2/Weyburn oil
۰٫۱-۵
۳۰۰٫۱۵
۰٫۸۸-۸٫۴۱
۲٫۳-۶٫۸
[۱۴]
CO2/heavy oil
۳٫۵۱۰
۲۹۴٫۱۵
˂۰٫۶
[۱۲]
CO2/n-paraffin
۱۳٫۱
۳۴۲٫۹۵
۷٫۷۲۴۰*۱۰۱۷
[۱۳]
عدم وجود مطابقت بین نتایج به دست آمده از شرط مرزی تعادلی و نتایج مطالعات گذشته به این معنی است که در مرز دو سیال پدیده دیگری وجود دارد. جدول (۶-۳) نتایج را در حالتی نشان میدهد که شرط مرزی در مرز دو سیال گاز- مایع به یک شرط مرزی غیر تعادلی تغییر کند. این جدول نشانگر نگاهی کلی به بررسی مقاومت در مرز (۱/k) در سیستمهای مشابه با سیستمهای مورد نظر این مطالعه میباشد. بر اساس نتایج نشان داده شده در این جدول، ضریب انتقال جرم مرزی(k) با فرض وجود مقاومت در مرز، همخوانی بسیار مناسبی با نتایج منتشر شده برای سیستمهای دیگر دارد. در قسمت های بعدی نحوه تغییر این پارامترهای با دما، فشار و زمان بیان میگردد.
۶-۵- اثر دما، فشار و زمان روی ضریب انتقال جرم مرزی
نحوه تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با دما، فشار و زمان برای سیستمهای مختلف در شکلهای (۶-۱۳) تا (۶-۱۶) نمایش داده شده است. ضریب انتقال جرم مرزی با بهره گرفتن از نرم افزار MATLAB و با روش تفاضل معین محاسبه میگردد. ضرایب انتقال جرم مرزی برای بازههای زمانی مختلف از شروع فرایند به ازای دماهای مختلف و فشارهای مورد نظر تعیین شده است.
(آ)
(ب)
(ج)
شکل ۶-۱۳ ضریب انتقال جرم مرزی بر حسب زمان برای سیستم دی اکسید کربن- هگزادکان در دماهای مختلف و فشار (آ) MPa 447/3 (ب) MPa481/4 (ج) MPa895/6 .
(آ)
(ب)
(ج)
شکل ۶-۱۴ ضریب انتقال جرم مرزی بر حسب زمان برای سیستم دی اکسید کربن- هپتان در دماهای مختلف و فشار (آ) MPa 724/1 (ب) MPa447/3 (ج) MPa481/4 .
(آ)
(ب)
(ج)
(د)
شکل ۶-۱۵ ضریب انتقال جرم مرزی بر حسب زمان برای سیستم نیتروژن- هگزادکان در دماهای مختلف و فشار (آ) MPa 481/4 (ب) MPa618/8 (ج) MPa166/25 (د) MPa713/41 .
(آ)
(ب)
(ج)
شکل ۶-۱۶ ضریب انتقال جرم مرزی بر حسب زمان برای سیستم نیتروژن- هپتان در دماهای مختلف و فشار (آ) MPa 481/4 (ب) MPa618/8 (ج) MPa166/25 .
از آنجایی که ضریب انتقال جرم مرزی تابع غلظت، و غلظت نیز در این مدلسازی تابع زمان است، میتوان گفت این ضریب به دما وابسته است. با بررسی یکی از سیستمها، مثل سیستم دی اکسید کربن- هگزادکان به طور مثال میزان ضریب انتقال جرم در فشار MPa447/3 و دمای K 15/353 پس از گذشت تنها ۱۲۰ ثانیه از شروع فرایند، به حدود یک سوم مقدار اولیه خود خواهد رسید.بنابراین میتوان گفت، بر اساس روند تغییرات این پارامتر با زمان، صرفنظر کردن از این تابعیت قابل صرف نظر کردن نیست.
با توجه به نتایج به دست آمده، ضریب انتقال جرم مرزی با زمان کاهش مییابد، زیرا میزان شار انتقال جرمی در شروع فرایند نفوذ بیشتر بوده و به تدریج با کم شدن شار کاهش مییابد. از طرف دیگر، بر اساس نمودارهای (۶-۱۲) تا (۶-۱۶)، مشاهده می شود که تقریبا در عموم سیستمها، در فشارهای دور از فشار امتزاجپذیری، با افزایش دما، ضریب انتقال جرم در مرز دو سیال افزایش مییابد. علت افزایش این ضریب با فشار را میتوان به بیشتر شدن انرژی سینیتیک مولکولهای گاز و همینطور کاهش ویسکوزیته فاز مایع در اثر حل شدن بیشتر فاز گاز در آن نسبت داد. دو پدیده ذکر شده نهایتا باعث کاهش مقاومت در مرز دو سیال یا به عبارتی نزول (۱/k) گردند. اما در فشارهای نزدیک به فشار امتزاجپذیری، میزان ضریب انتقال جرم، پس از طی کردن یک مقدار ماکزیمم دمایی شروع به کاهش می کند. برای مثال، در سیستم نیتروژن- هپتان، در فشارهای پایین، هر چه دما بیشتر باشد ضریب انتقال جرم بالاتر و در نتیجه مقاومت مرزی کمتر خواهد بود، اما در فشارهای بالا، مثلا فشار MPa618/8، ضریب انتقال جرم مرزی در بازهی دمایی K 15/313 تا K15/373 افزایش یافته و پس از آن با افزایش دما یک رفتار کاهشی از خود نشان میدهد. در فشارهای بالاتر از این دما، مثل فشار MPa166/25، این کاهش در دمای کمتری (دمای K15/333) رخ خواهد داد. با توجه به این نتایج، حضور پدیدهای دیگر در این دماها به طور واضح، محسوس می شود.
با مقایسه سیستمهای شامل نیتروژن و سیستمهایی که در آنها دی اکسید کربن به عنوان گاز به کار رفته است، مشخص می شود نتایج ذکر شده برای هر دو سیستم قابل تعمیم است، اما از آنجایی که در سیستمهای نیتروژندار فشار امتزاج دو فاز بسیار بالاتر است، این روندها در فشارهای بالاتری رخ می دهند. در مخلوطهای دارای هپتان نیز میتوان گفت با توجه به سبکتر بودن این ترکیب و در نتیجه کمتر بودن ویسکوزیتهی آن نسبت به هگزادکان، تغییر رفتار ضریب انتقال جرم مرزی با دما، در فشارهای پایینتری اتفاق میافتد.
تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با فشار برای سیستمهای مختلف در شکلهای (۶-۱۷) تا (۶-۲۰) نشان داده شده است. این نتایج در شرایطی به دست آمده است که کشش سطحی دینامیکی تقریبا به یک مقدار ثابت میرسد، یا به عبارتی مقدار کشش سطحی دینامیکی به ۹۸% مقدار نهایی خود که همان کشش سطحی تعادلی است، میرسد. این شرایط برای داشتن یک معیار مناسب جهت مقایسه ضرایب انتقال جرم مرزی در دماها و فشارهای مختلف اتخاذ شده است. باید در نظر داشت که رسیدن به یک مقدار کشش سطحی تقریبا ثابت، به معنی رسدن به نقطهی تعادل نیست؛ زیرا مرز دو فاز بسیار سریعتر از تودهی فاز مایع به غلظت تعادلی میرسد. علت مشاهده این پدیده این است که تودهی مایع فاصلهی بیشتری از مولکولهای گازی دارد، بنابراین کشش سطحی تعادلی قبل از رسیدن غلظت کل فاز مایع به تعادل، به دست می آید ]۱۵[.
شکل ۶-۱۷ تغییرات ضریب انتقال جرم مرزی با فشار و دما برای سیستم دی اکسید کربن- هگزادکان.