در فصل پنجم بر اساس مجموعه اطلاعات گردآوری شده در فصول قبل که جهت تنظیم آنها سعی و تلاش فراوانی به عمل آمده است به نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات پرداخته شده است و امید می رود این تحقیق مورد استفاده خوانندگان علی الخصوص مسئولین محترم واحدهای صنعتی، مشاوران محترم و دانشجویان علاقمند به مباحث کیفیت و ارتباط آن با سودآوری قرار ب
۵-۲- - نتیجه گیری
در شروع بحث ونتیجه گیری ابتدا آنچه را که مدیران شرکتها به عنوان نتایج حاصل از استقرار مدل تعالی سازمانی(کمی و کیفی) در شرکتها مطرح کرده اند بیان میشود سپس به آنچه در این پروژه به آن رسیده است مورد ارزیابی قرار میگیرد
۱) با به کارگیری این گونه مدلها، یک سازمان میزان موفقیت خود را در اجرای برنامههای بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار می دهد و می تواند عملکرد خود را در تولید، فروش و صادرت محصول ارزیابی نموده و با سایر سازمانها مقایسه نماید به مثال شرکت پتروشیمی شیراز در یک دوره زمانی، افزایش ۱۱۳ درصدی در روند فروش، افزایش ۱۲۴ درصدی سود نسبت به سال قبل و افزایش ۱۰۸ درصدری تولید نسبت به برنامه داشته است (کاظمی، مدیر عامل پتروشیمی شیراز، ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی، ص ۲۰۹).
۲) یکی از آثار به کارگیری مدل تعلی سازمانی توجه بیشتر به بخش فروش و همگانی فروش و افزایش سود در اهداف کلان بوده است (فدایی، مدیر شرکت پتروشیمی بزرویه ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی صفحه ۲۱۳).
۳)پیاده سازی مدل تعالی منجر به ایجاد فرهنگ تعالی و سبک رهبری در سازمان شده است.
سهیم شدن کارکنان در امور، توسعه دیدگاه در خصوص ذی نفعان و رابطه برد- برد با کلیه ذی نفعان به عنوان ارزشهای سازمانی و همچنین ایجاد روند مثبت در نتایج از جمله عملکردی و کلیدی بوده است ( بابایی، مدیر عامل ایساکو، ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی، صفحه ۲۲۷).
۴) حجم فروش و میزان صادرات شرکت پس از به کار گیری مدل تعالی سازمانی رشد مناسبی داشته است ( عمو زاده مدیر عامل سایپا یدک ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی، صفحه ۲۴۵).
۵) از جمله نتایج مطلوب کاربرد این مدل، بازنگری فرایندها، برنامه ریزی برای پروژه بهبود در راستای ارتقای سطح تعالی سازمانی شده است ( نیکو کار، مدیر عامل فولاد خوزستان، ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی، صفحه ۲۶۹).
۶) از جمله دستاوردهای بکارگیری این مدل در سازمان فولاد مبارکه رشد کیفیت، تولید و نهادینه شدن فرایندهای ارتقای بهره وری میباشد (سمیعی نژاد، مدیر عامل، ۱۳۸۹ پیشگامان تعالی صفحه ۲۷۳).
آنچه که در صحبتهای مدیران عامل شرکتها بیان شده است نشان می دهد که اکثر شرکتهایی که در آنها پروژه تعالی سازمانی و سرآمدی اجرا گردیده در بسیاری از زمینهها بهبودیهای نسبتاً مناسبی داشته اند که سود سازمان یکی از آنها بوده است
هر چند که ما در این تحقیق به دنبال بررسی میزان همبستگی سود بدست آمده توسط شرکتها با امتیازات کسب شده در تعالی سازمانی بوده ایم ولی باید در نظر داشت که تعالی سازمان در همه زمینهها میباشد که سود سازمان هم یکی از آنهاست
برای درک بیشتر این مطلب می توان به این موضوع اشاره کرد که وقتی صحبت از عبادت میشود، این عبادت فقط وفقط نماز خواندن نیست بلکه هر فعالیتی که انسان را به سمت تعالی وسیر الی الله سوق دهد عبادت محسوب میشود و هر چه سازمان را به تعالی سوق دهد نوعی سود سازمانی میباشد
۵-۳- نتیجه گیری از فرضیات
الف )فرضیه اصلی : بین نتایج حاصل از عارضه یابی (با بهره گرفتن از مدل EFQM ) و سودآوری شرکت رابطه معنی داری وجود دارد.
این فرضیه که در ارتباط با امتیاز کل کسب شده توسط شرکتها و رابطه آن با سود آوری سازمان بوده که باتوجه به تستهای انجام شده و جداول ارائه شده در فصل چهارم از لحاظ شاخصهای سودآوری عمدتاً در سطح معنی دار یک درصد مورد تأیید قرار گرفت
ب) مجموع فرضیات فرعی
بین تعالی سازمانی و سرآمدی بر اساس مدل EFQM در حوزههای رهبری، خط مشی و استراتژی، شرکا و منابع، فرآیندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد و سودآوری شرکتهای پذیرفته شده دربورس
اوراق بهادار تهران رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
در نتیجه گیری فرضیه فوق که ارتباط بین تعالی سازمانی و سرآمدی در حوزههای رهبری، خط مشی و استراتژی، شرکا و منابع، فرآیندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد و سودآوری سازمان و ارتباط آنها با شاخص سودآوری را بیان میکند مبین این مهم میباشد که بین این متغیرها(مستقل و وابسته)رابطه معنی دار و مستقیمی وجود دارد (با توجه به این که ۰٫۰۵ Sig<) بنحویکه اغلب شاخصها در سطح معنی داری یک درصد قراردارند.
باتوجه به جداول ارائه شده در فصل چهار و نتایج حاصله، روند بهبود شرکتها در تمامی حوزهها از سال ۱۳۸۳ الی ۱۳۸۸ کاملاً مشهود میباشد یکی از نشانههای بارز این تحقیق رسیدن به این موضوع است که اکثر همبستگیها در SIG مساوی صفر بوده است که این یعنی بالا ترین میزان همبستگی و هر چند که در بعضی ازشاخصها SIG بالاتر از صفر نیز بوده است که در جدول ذیل به آنها پرداخته خواهد شد
جدول ۵-۱
بررسی میزان همبستگی شاخصهای سودآوری
ردیف | شاخص | میزان همبستگی | |
< strong>۱ | کل شرکتها | ضریب همبستگی | .۵۵۵** |
سطح معنی داری | .۰۰۰ | ||
۲ | شرکتهای فولادی | ضریب همبستگی | .۵۸۸* |