١. تقاضابطور دقیق پیش بینی میگردد و متوسط خطای آن پایین می باشد(حدود۱۰%).
١. تقاضا غیرقابل پیش بینی بوده وخطای پیش بینی بالا بوده و به( ۵۰%) می رسد.
١ . مشابه زنجیره تأمین ناب است. خطای پیش بینی سطح اجزا ممکن است بزرگتر باشد.
استراتژی
موجودی
١. گردش موجودی بالا می باشد ٢. موجودی درحال زنجیره حداقل می گردد.
١. حجم کردن با توجه به تقاضای مشتری است
١ . زمان نگهداری موجودی محصولات متنوع طولانی است.
٢. حداقل موجودی اجزای محصول
زمان تأخیر
١. کاهش زمان تأخیر، تا جایی که موجب افزایش هزینه نگردد.
١. سرمایه گذاری بر روی روشهایی که موجب کاهش زمان تأخیر می گردد.
١ . مشابه زنجیره تأمین ناب درسطح اجرای محصول می باشد.
٢. درسطح محصول منطبق با نیازهای مشتری می باشد.
تمرکز
ساخت
١ . نگهداری امکانات و تجهیزات در سطح بالای متوسط
١ . ایجاد ظرفیت اضافی جهت اطمینان ازاینکه مواد خام یا اجزا جهت ساخت محصولات ابداعی مورد نیاز بازار و در دسترس هستند.
١ . ترکیبی از هر دو نوع زنجیره تأمین
استراتژی طراحی
محصول
١ . حداکثر سازی عملکرد و حداقل نمودن هزینه.
١ . طراحی محصولاتی که نیازهای هرکدام از مشتریان را برآورده نماید.
١. استفاده از طراحی مدولار به منظور ایجاد محصولات متنوع تا جای ممکن.
منابع
انسانی
۱٫ تقویت کارهای فردی از طریق ایجاد تیم در واحدهای کارکردی آنها.
١. عدم تمرکز در تصمیمگیری
٢. تقویت کارهای فردی با ایحاد تیم های هم وظیفه که ممکن است در کل شرکت وجود داشته باشند.
١. مشابه زنجیره تأمین ناب می باشد.
۲-۱۶ نتیجه گیری بخش مدیریت زنجیره تامین
یکپارچگی سیستم و یکپارچگی فعالیت، در ایفای عملکرد بهتر شرکت، نقش ویژه ای دارند، یکپارچگی زنجیره تامین شایسته توجه مدیران است چرا که نه تنها بر پاسخ دهی زنجیره تامین و نیازهای شرکت بلکه بر پاسخ دهی به نیاز مشتریان تاثیر مستقیم دارد. مدیرانی که به دنبال بهبود جایگاه شرکت خود در بازار هستند، باید در نظر داشته باشند، که بهبود یکپارچگی زنجیره های تامین داخلی و خارجی و فعالیت های درون سازمانی و بین شرکتی تاثیر بسزایی بر عملکرد بازار خواهد گذاشت.
بخش دوم
مدیریت کیفیت زنجیره تامین
۲-۱۷ کلیات مدیریت کیفیت زنجیره تامین
فرایند کیفیت محصولات درمحیط کسب وکارهنوزهم یک عامل کلیدی موفقیت برای شرکتهای تولیدی درجهانی رقابتی است(وست ولای،۲۰۱۴).[۳۳] مدیریت کیفیت، عملکرد مهمی برای شبکه های تولید زنده است(استایلر، فالک و فیلیپس،۲۰۱۴).[۳۴] یکی از عناصر مهم در این مقوله، گواهی های بین المللی مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 می باشد که می تواند چارچوبی کیفیتی درSCM ارائه کند. موضوع مدیریت کیفیت زنجیره تامین، موضوعات بنیادی و بسیار گسترده ای را شامل می شود.SCM شامل چالش هایی چون توسعه اعتماد و همکاری بین اعضای زنجیره تامین، شناسایی بهترین هایی که بتوانند فرایند زنجیره تامین را هم سو و یکپارچه نموده، و استقرار موفقیت آمیز پیشرفته ترین سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی های اطلاعاتی می باشد که منجر به کارایی، عملکرد و کیفیت در سراسر زنجیره تامین(از تامین کنندگان قطعات و مواد اولیه تا تحویل محصول به مشتری های نهایی) گردد (کارول، رابینسون و مالهوترا،۲۰۰۴).[۳۵]