سالن ستارخان…………………………………………………………………………………………………………۴۲ جدول(۴-۳): آمار توصیفی سالن میلاد شهرداری………………………………………………………………………………………………..۴۳ جدول(۴-۴): آمار توصیفی سالن بدنسازی دانشگاه تبریز……………………………………………………………………………………۴۴ جدول(۴-۵): آمار توصیفی سالن هندبال دانشگاه تبریز………………………………………………………………………………………۴۵ جدول(۴-۶): آمار توصیفی سالن علوم پزشکی تبریز…………………………………………………………………………………………..۴۶ جدول(۴-۷): آمار توصیفی سالن نیکمهر علوم پزشکی تبریز…………………………………………………………………………….۴۷ جدول(۴-۸): آمار توصیفی مجتمع فرهنگی، ورزشی کوثر…………………………………………………………………………………۴۸ جدول(۴-۹): آمار توصیفی سالن شمیم پایداری تبریز………………………………………………………………………………………..۴۹ جدول(۴-۱۰): آمار توصیفی سالن هتل دریا……………………………………………………………………………………………………….۵۰ جدول(۴-۱۱): آمار توصیفی سالن طوبی شهرداری…………………………………………………………………………………………….۵۱ جدول(۴-۱۲): آمار توصیفی سالن استاد شهریار دانشگاه علوم پزشکی…………………………………………………………….۵۲ جدول(۴-۱۳): آمار توصیفی سالن ۲۹ بهمن علوم پزشکی تبریز………………………………………………………………………..۵۳ جدول(۴-۱۴): آمار توصیفی سالن خطیب شهرداری………………………………………………………………………………………….۵۴ جدول(۴-۱۵): آمار توصیفی سالن توانا شهرداری………………………………………………………………………………………………..۵۵ جدول(۴-۱۶): آمار توصیفی سالن شهید بادامچی……………………………………………………………………………………………….۵۶ جدول(۴-۱۷): آمار توصیفی سالن هلال احمر…………………………………………………………………………………………………….۵۷ جدول(۴-۱۸): آمار توصیفی سالن استقلال آموزش و پرورش…………………………………………………………………………….۵۸ جدول(۴-۱۹): آمار توصیفی سالن امید شهرداری……………………………………………………………………………………………….۵۹ جدول(۴-۲۰): آمار توصیفی سالن مشروطه شهرداری………………………………………………………………………………………..۶۰ جدول(۴-۲۱): آمار توصیفی سالن آنا شهرداری…………………………………………………………………………………………………..۶۱ جدول(۴-۲۲): آمار توصیفی سالن آسیا……………………………………………………………………………………………………………….۶۲ جدول(۴-۲۳): آمار توصیفی سالن کوی لاله………………………………………………………………………………………………………..۶۳ جدول(۴-۲۴): آمار توصیفی سالن ژیمناستیک دلیر اکبری……………………………………………………………………………….۶۴ جدول(۴-۲۵): آمار توصیفی سالن نور لاله…………………………………………………………………………………………………………..۶۵ جدول(۴-۲۶): آمار توصیفی سالن تکواندو ورزش و جوانان………………………………………………………………………………..۶۶ جدول(۴-۲۷): آمار توصیفی سالن شهید زوّار اداره کار………………………………………………………………………………………۶۷ جدول(۴-۲۸): آمار توصیفی سالن بوکس گنجویان…………………………………………………………………………………………….۶۸ جدول(۴-۲۹): آمار توصیفی سالن تیراندازی شهید جدیری………………………………………………………………………………۶۹ جدول(۴-۳۰): آمار توصیفی سالن جودو گنجویان………………………………………………………………………………………………۷۰ جدول(۴-۳۱): آمار توصیفی خانه کشتی تبریز……………………………………………………………………………………………………۷۱ جدول(۴-۳۲): آمار توصیفی سالن کوثر آموزش و پرورش…………………………………………………………………………………۷۲ جدول(۴-۳۳): آمار توصیفی سالن افق لاله…………………………………………………………………………………………………………۷۳ جدول(۴-۳۴): آمار توصیفی فرزانه آموزش و پرورش…………………………………………………………………………………………۷۴ جدول(۴-۳۵): آمار توصیفی سالن کمانگیر………………………………………………………………………………………………………….۷۵ جدول(۴-۳۶): آمار توصیفی سالن تکواندو گنجویان……………………………………………………………………………………………۷۶ جدول(۴-۳۷): آمار توصیفی سالن ژیمناستیک گنجویان……………………………………………………………………………………۷۷ جدول(۴-۳۸): آمار توصیفی سالن بهار شهرداری………………………………………………………………………………………………..۷۸ جدول(۴-۳۹): آمار توصیفی سالن تنیس کوثر…………………………………………………………………………………………………….۷۹ جدول(۴-۴۰): رتبه بندی کلیه سالنهای مورد مطالعه………………………………………………………………………………………..۸۰ جدول(۴-۴۱): توزیع فراوانی مرتبط با«سن» مدیران سالنها……………………………………………………………………………۸۲ جدول(۴-۴۲): توزیع فراوانی مرتبط با«تحصیلات» مدیران سالنها…………………………………………………………………..۸۳ جدول(۴-۴۳): توزیع فراوانی مرتبط با«تجربه کاری» مدیران سالنها……………………………………………………………….۸۴ جدول(۴-۴۴): توزیع فراوانی مرتبط با«جنسیت» مدیران سالنها……………………………………………………………………..۸۵ جدول(۴-۴۵): توزیع فراوانی مرتبط با«رشته تحصیلی» مدیران سالنها…………………………………………………………..۸۶ جدول(۴-۴۶): شاخص پراکندگی، شاخص مرکزی و توزیع متغیرهای تحقیق…………………………………………………..۸۷ جدول(۴-۴۷): توزیع نرمال بودن داده ها………………………………………………………………………………………………………………۸۸ جدول(۴-۴۸): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال یک…………………………………………………………………………………..۱۱۵ جدول(۴-۴۹): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال دوم…………………………………………………………………………………..۱۱۶ جدول(۴-۵۰): نتایج آزمون تی استیودنت برای سوال سوم……………………………………………………………………………..۱۱۷ جدول(۴-۵۱): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال چهارم………………………………………………………………………………۱۱۸ جدول(۴-۵۲): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال پنجم……………………………………………………………………………….۱۱۸ جدول(۴-۵۳): نتایج آزمون تی استیودنت برای سوال ششم……………………………………………………………………………۱۱۹ جدول(۴-۵۴): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال ششم……………………………………………………………………………….۱۱۹ جدول(۴-۵۵): نتایج آزمون تی استیودنت برای سوال هفتم……………………………………………………………………………۱۲۰ جدول(۴-۵۶): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال هفتم……………………………………………………………………………….۱۲۰ جدول(۴-۵۷): نتایج آزمون تی استیودنت برای سوال هشتم………………………………………………………………………….۱۲۱ جدول(۴-۵۸): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال نهم…………………………………………………………………………………..۱۲۱ جدول(۴-۵۹): نتایج آزمون دو جملهای برای سوال دهم………………………………………………………………………………..۱۲۲ جدول(۴-۶۰): نتایج آزمون تی استیودنت برای سوال یازدهم………………………………………………………………………….۱۲۳
فهرست نمودارها
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………..صفحه ۴-۳-۱: نمودار مرتبط با«سن» مدیران سالنها……………………………………………………………………………………………………۸۲ ۴-۳-۲: نمودار «میزان تحصیلات» مدیران اماکن ورزشی…………………………………………………………………………………..۸۳ ۴-۳-۳: نمودار «تجربه کاری» مدیران اماکن ورزشی…………………………………………………………………………………………۸۴ ۴-۳-۴: نمودار مرتبط با«جنسیت» مدیران سالنهای ورزشی……………………………………………………………………………۸۵ ۴-۳-۵: نمودار «رشته تحصیلی» مدیران سالنها………………………………………………………………………………………………..۸۶ ۴-۵-۱: نمودار روایی سازه تابلوها و علائم راهنما………………………………………………………………………………………………..۸۹ ۴-۵-۲: نمودار روایی سازه درب ورودی و خروجی……………………………………………………………………………………………..۹۰ ۴-۵-۳: نمودار روایی سازه دوشها………………………………………………………………………………………………………………………۹۱ ۴-۵-۴: نمودار روایی سازه تجهیزات اطفای حریق……………………………………………………………………………………………..۹۲ ۴-۵-۵: نمودار روایی سازه جایگاه تماشاگران………………………………………………………………………………………………………۹۳ ۴-۵-۶: نمودار روایی سازه کمدها………………………………………………………………………………………………………………………..۹۴ ۴-۵-۷: نمودار روایی سازه محل پذیرش و کریدور……………………………………………………………………………………………..۹۵ ۴-۵-۸: نمودار روایی سازه مسیرهای منتهی به اماکن ورزشی………………………………………………………………………….۹۶ ۴-۵-۹: نمودار روایی سازه پارکینگ…………………………………………………………………………………………………………………….۹۷ ۴-۵-۱۰: نمودار روایی سازه پلهها………………………………………………………………………………………………………………………..۹۸ ۴-۵-۱۱: نمودار روایی سازه رختکن……………………………………………………………………………………………………………………۹۹ ۴-۵-۱۲: نمودار روایی سازه سرویسهای بهداشتی………………………………………………………………………………………….۱۰۰ ۴-۵-۱۳: نمودار روایی سازه امکانات ارتباطی…………………………………………………………………………………………………..۱۰۱ ۴-۵-۱۴: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر تابلوها و علائم راهنما…………………………………………………………..۱۰۲ ۴-۵-۱۵: نمودار تحلیل عاملی مربوط به درب ورودی و خروجی……………………………………………………………………..۱۰۳ ۴-۵-۱۶: نمودار تحلیل عاملی مربوط به دوشها………………………………………………………………………………………………۱۰۴ ۴-۵-۱۷: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر کمدها…………………………………………………………………………………….۱۰۵ ۴-۵-۱۸: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر محل پذیرش و کریدور…………………………………………………………۱۰۶ ۴-۵-۱۹: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر مسیرهای منتهی به اماکن ورزشی……………………………………..۱۰۷ ۴-۵-۲۰: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر پارکینگ…………………………………………………………………………………۱۰۸ ۴-۵-۲۱: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر جایگاه تماشاگران………………………………………………………………….۱۰۹ ۴-۵-۲۲: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر پله و رمپ………………………………………………………………………………۱۱۰ ۴-۵-۲۳: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر رختکن………………………………………………………………………………….۱۱۱ ۴-۵-۲۴: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر سرویس بهداشتی………………………………………………………………….۱۱۲ ۴-۵-۲۵: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر امکانات ارتباطی……………………………………………………………………۱۱۳ ۴-۵-۲۶: نمودار تحلیل عاملی مربوط به متغیر تجهیزات اطفای حریق…………………………………………………………..۱۱۴
فصل اول
طرح تحقیق
فصل اول: طرح تحقی
۱-۱ : مقدمه
تربیت بدنی فرآیندی آموزشی است که در آن از فعالیت جسمانی به عنوان راهی برای کمک به آحاد جامعه به منظور کسب مهارت، آمادگی، دانش و نگرش مثبت در راستای رشد مطلوب، کسب سلامت عمومی و به حداکثر رساندن فرصتها برای اجرای فعالیتهای بدنی استفاده می شود(Wuest,2003 ).
بدون شک بهبود کمی و کیفی تربیت بدنی و مدیریت مطلوب آن می تواند پشتوانه ورزشی کشور را غنیتر نموده و استحکام بیشتری ببخشد. در صورت برنامه ریزی صحیح، امکانات ورزشی مناسب و برخورداری از کادر آگاه، تربیتبدنی می تواند نقش مؤثری در رشد و تکامل افراد جامعه داشته باشد. اجرای مطلوب برنامه های تربیت بدنی مستلزم فراهم آوردن مجموعه ای از شرایط و امکانات است که از مهمترین این شرایط، استفاده از فضاها و وسایلی است که باید بر اساس نرمهای استاندارد تهیه شود تا نیازمندیهای استفاده کنندگان را رفع نماید و هم چنین متناسب با تعداد آنها باشد تا از بروز خطر و آسیب دیدگی پیشگیری و جلوگیری نماید (خلیلی جم، ۱۳۸۵ و نظام، ۱۳۸۷).
اماکن ورزشی، فرصتهای مناسبی را برای رشد عاطفی، شناختی، ادراکی و اجتماعی گروه های مختلف جامعه ایجاد می کنند. ایجاد مکانی امن برای کاربران اماکن ورزشی، یکی از مهمترین وظایف مدیران این اماکن میباشد (www.playground safety.org).
در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سال ۱۹۸۱ به عنوان سال جهانی برای معلولین اعلام شد؛ و در خصوص موضوع مشارکت و برابری کامل حقوق معلولین تصمیم گرفته شد؛ تا توانبخشی حدود ۴۵۰ میلیون نفر از جمعیت جهان که به نوعی اختلال جسمی- حرکتی و روانی دارند تقویت شود و همچنین در پیوست شماره ۵ آن آمده است که تمامی کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه باید جنبه های مختلف محیط بدون مانع را برای افراد دارای معلولیت بررسی و فراهم آورند و یا در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورخ سوم دسامبر ۱۹۸۲ در برنامه اقدام جهانی برای معلولین در بند ۱۲، چنین آمده است: برابری فرصتها در کشورهای در حال توسعه « به فرایندی اطلاق می شود که از طریق آن نظام کلی جامعه، نظیر محیط فیزیکی و فرهنگی، مسکن، حمل و نقل، خدمات اجتماعی و بهداشتی، فرصتهای شغلی و آموزشی، زندگی اجتماعی و فرهنگی، از جمله تسهیلات ورزشی و تفریحی در دسترس همه افراد جامعه خصوصاً افراد کم توان قرار گیرد»(برجیان، جغتایی، ۱۳۸۵).
۱ـ۲ : بیان مسأله
براساس تعریف انجمن بین المللی توانبخشی، معلولیت عبارت است از: عارضهای که در نتیجه یک نقص به وجود می آید و انجام فعالیتهای طبیعی فرد را به طریقی محدود مینماید، یا با مانع مواجه میسازد(رجالی، ۱۳۸۵، ص۲). طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۱۰درصد افراد جوامع مختلف به نحوی دچار معلولیت هستند (جلالی فراهانی،۱۳۹۰،ص۹۰). این افراد با وسایل کمکی مانند: ویلچر، عصا، واکر، کراچ، عینکهای ذرهبینی، سمک و… یا بدون علایم ظاهری در جامعه زندگی می کنند، که به آنها معلول گفته میشود. نام دیگر آنان افراد با نیازهای ویژه است. زیرا نیازهای آنان متفاوت با نیازهای افراد دیگر میباشد. بدین لحاظ این افراد سختتر از افراد عادی جایگاه خود را در جامعه مییابند. معلولیت آنان ناشی از عواملی مانند: جنگ، سالمندی، کار، مسائل اجتماعی و مسائل ژنتیکی والدین میباشد(قربانی، ۱۳۸۹،ص۱). جدا از این عوامل، به دنبال جنگ تحمیلی، کشور ما نیز با گروه عظیمی از معلولان جنگی مواجه شد. گروهی که تا پیش از جنگ فعالانه در جریان روزمره زندگی شرکت داشته، ولی امروزه دیگر قادر به انجام بسیاری از فعالیتهای گذشته خویش نمیباشند(نقی زاده طاهریان، ۱۳۸۵،ص۱). جامعه شناسان ثابت کرده اند که مشکلات روانی یک فرد معلول که زائیده عدم آمیختگی او با محیط اطراف میباشد سبب انزواطلبی و گوشه گیری آن فرد می شود که می تواند اثرات جبران ناپذیری بر جامعه و مناسبات حاکم بر آن داشته باشد(حمیدی، ۱۳۸۵،ص۳). بی تردید ورزش عاملی است که معلولان را به سطح جامعه میکشاند و آنان را در انجام فعالیتها مستقل میسازد(فخرپور،۱۳۸۵ص۲). به همین دلیل در کشورهای مختلف دنیا از دهه۱۹۷۰ میلادی به بعد مناسبسازی اماکن عمومی و انطباق آن با نیازهای افراد دارای معلولیت، خصوصاً معلولین جسمی- حرکتی در دستور کار قرار گرفت و تجارب کسب شده در این مورد سبب گردیده است تا پرداختن به این مسأله به گونه ای بین المللی مطرح و در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد. بطوریکه در قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره حقوق افراد دارای معلولیت در مورخ ۹دسامبر۱۹۷۵ چنین آمده است: «معلولین حق دارند از امکاناتی برخوردار باشند که بتوانند به طور مستقل در جامعه حضور و زندگی کنند» (برجیان و جغتایی،۱۳۸۵).
تحقیقات و مقالات مختلفی در زمینه وضعیت امکانات و تاسیسات ورزشی جانبازان و معلولین انجام گرفته است. همچنین اکثر تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است؛ به بررسی میزان مناسبسازی فضاهای مختلف ورزشی و شهری برای استفاده جانبازان و معلولین به عنوان قشر مهم و خاصی از جامعه پرداخته است. نتایج پژوهشها نشان دادهاند، که معیار طراحی اماکن و مجموعههای ورزشی برای جانبازان و معلولین ضعیفتر از استانداردها میباشد(جوادی پور، ۱۳۹۱). در طراحی اماکن و مجموعههای ورزشی استانداردهای جانبازان و معلولین رعایت نشده است(سهرابی و دیگران،۱۳۹۰). اماکن و فضاهای ورزشی شهر تهران به نسبت زیادی برای استفاده افراد معلول مناسب نبوده و از دسترسی خوبی بویژه برای افراد معلول برخوردار نیستند (محمودی،۲۰۱۰). در شرایط کنونی بحث برابری فرصتها، مشارکت و قادرسازی در ابتدای راه خود است(رجالی، ۱۳۸۵). توجه و برنامه ریزیهای اصولی از سوی کلیه مسئولینی که به نوعی با سازمانهای ورزشی و شهرسازی در ارتباط میباشند، به سیستمهای جدید شهرسازی و امکانات و تجهیزات ترددی برای افراد با معلولیت پراهمیت میباشد(لیموچی، ۱۳۸۵). همچنین نتایج پژوهشها نشان داد که معلولانی که درجه معلولیت آنان ملایم بوده است و ارتباط با آنان بیشتر بوده، افراد بطور معناداری از رفتار آنان رضایت داشته اند، بطوریکه با آنان رابطه دوستانه و مناسبی برقرار کرده بودند(میلر، ۲۰۰۹). ابزارهای برنامه ریزی، راهکاری برای بهبود دسترسی مناسب معلولین به فضاهای شهری میباشد که معلولین بتوانند به درستی در مسائل جامعه مشارکت داشته باشند(ساندرسون،۲۰۰۶). مهمترین عامل بازدارنده معلولین از دستیابی به حقوق برابر با دیگران، ناسازگاری محیط ساخته شده با گستره توان جسمی انسان است(نقی زاده طاهریان، ۱۳۸۵).
نیاز به ورزش و تاثیر آن بر سلامتی افراد معلول بسیار بیشتر از افراد سالم احساس می شود، از این رو فراهم کردن بستر مناسب در زمینه ورزش جهت استفاده معلولین بهترین عامل جذب معلولین در جوامع میباشد. مسئولین سازمانهای ذیربط در شهرها لازم است با تدوین ضوابط و معیارهای ساختمانی و فنی موجبات شرکت افراد دارای معلولیتهای جسمانی را در فعالیتهای اجتماعی و ورزشی سهلتر نمایند(رجالی،۱۳۸۵،ص۲). یکی از مهمترین مشکلات فضاهای شهری کشور، نامناسب بودن فضاهای آنها در ارتباط با اشخاص دارای معلولیت میباشد که این مهم در هر دو مورد کالبدی و رفتاری قابل ملاحظه میباشد. اولی ناشی از نتایج برنامه ریزی شهری غیرصحیح و اقدامات عملی شهرسازانه و دومی پیامد اجتماعی ـ فرهنگی ناشی از آن است(اقبالی، ۱۳۸۵،ص۱). ایجاد شرایط و امکانات مورد نیاز معلولین و تسهیل و روانسازی فعالیتهای آنان در جامعه؛ به طوری که نسبت به افراد عادی سهم برابر و مساوی در مشارکت اجتماعی داشته باشند، امکان سهیم بودن آنها در تحولات جامعه را فراهم می کند(حمیدی،۱۳۸۵،ص۳). پس با طراحی مناسب فضاهای شهری و مناسبسازی آن، میتوان با معلولان در تعامل اجتماعی بود. رفع موانع در شهر، می تواند از اقدامات مهمی باشد که مشارکت هر چه بیشتر معلولان در فعالیتهای اجتماعی و حضور در فضاهای شهری را برای آنان تضمین می کند (سعید نیا، ۱۳۸۳). با توجه به مباحث فوق میتوان گفت: مناسبسازی قدم اول برای حضور معلولان در جامعه به خصوص در اماکن ورزشی است. لذا به دلیل نقش بسیار کلیدی و مهم ورزش برای حفظ سلامتی و تحرک و نشاط این قشر از جامعه، تحقیق حاضر برآن است، تا با در نظر داشتن این اقشار خاص جامعه، به بررسی وضعیت مناسبسازی اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز متناسب با شرایط خاصِ جسمانی جانبازان و معلولین بپردازد: ۱)آیا نحوه ساختوساز سالنها و اماکن ورزشی شهر تبریز، مناسب برای استفاده جانبازان و معلولین است؟ ۲)آیا سالنهای ورزشی شهر تبریز برای استفاده معلولین و جانبازان امکانات مناسبی دارند؟ پاسخ به سوالات فوق هدف اصلی تحقیق حاضر است و انتظار میرود، نتایج حاصل در برنامهریزیهای آتی درباره ورزش جانبازان و معلولین و نیازهای ضروری آنان به فعالیت بدنی و ورزش مورد توجه قرار گیرد.
۱-۳ : ضرورت و اهمیت پژوهش
اگر ورزش برای همگان به طور جنبی در زندگی روزانه مطرح است به طوری که عدم انجام فعالیتهای ورزشی اختلال چندانی در زندگی روزمره ایجاد نمیکند، برای معلولین جزئی ضروری و حیاتی از فعالیتهای روزانه تلقی می شود و در صورت نپرداختن بدان، وقفه و اختلالی در مسیر بهبودی یا حفظ شرایط کنونی بوجود خواهد آمد (نقی زاده طاهریان،۱۳۸۵،ص۴). در تحقیقاتی که برای سلامتی افراد انجام شد، مشخص گردید که ورزش یکی از بهترین درمانهای معلولیت است. در پی بروز جنگ تحمیلی و حضور جانبازان سر افراز میهن اسلامی در جامعه، ضرورت ورود این عزیزان به صحنههای ورزشی جهت حفظ سلامتی و روحیه نشاط در میان آنان احساس گردید (فخرپور،۱۳۸۵،ص۳). با توجه به نقش و اهمیت ورزش در توسعه و تقویت قوای جسمانی و روحیـ روانی به صورت عام برای کلیه افراد، چه با معلولیت و چه بی معلولیت و نیز اهمیت و ضرورت ورزش به صورت خاص برای افراد با معلولیت در کمک به بهبود وضعیت جسمانی و پیشگیری از وخامت و پیشرفت مشکلات فیزیکی و حرکتی، عارضهها و بیماریهای آنها، همچنین ایجاد انگیزه و تشویق و امید به زندگی از طریق جذب و حضور آنها در میادین ورزشی به عنوان یک امر حیاتی از اهمیت ویژه برخوردار است.(لیموچی، ۱۳۸۵،ص۴). از طرف دیگر، نیاز مبرم به توسعه بیش از پیش فعالیتهای ورزشی در سطح کشور و بخصوص اهمیتی که در پیشبرد و تداوم سالم سازی فکر و روان معلولین و جانبازان وجود دارد، لذا برای دستیابی به بهبود عملکرد فضاهای ورزشی، ایجاد ضوابط طراحی جدید برای اماکن ورزشی ضروری است. امروزه متاسفانه بسیاری از ورزشگاهها و مراکز ورزشی کشورمان از نظر ساختمان سازی و معماری برای استفاده معلولین در نظر گرفته نشده است و این روشنگر ناسازگاری و نداشتن تطبیق اصولی آنها با وضعیت جسمی معلولان میباشد (حمیدی،۱۳۸۵،ص۳). لذا در ایجاد ورزشگاههای جدیدالتأسیس مدیریت شهری باید نقشههای این ساختمانها را با معیارهای استاندارد مناسبسازی محیطی برای معلولین تطبیق دهند و در زمینه ورزشگاههای قدیمی نیز باید آنها را تا جایی که امکان دارد برای استفاده جانبازان و معلولین بهبود و اصلاح کنند و نهایتاً اینکه بازگشت جانبازان و معلولین به عرصه فعالیت و زندگی اجتماعی، نیازمند مناسبسازی محیط اجتماعی و شهری به ویژه مناسبسازی ورزشگاهها و میادین ورزشی بوده تا از این طریق بتوان شرایط لازم جهت بازگشت جانبازان و معلولین را به جامعه و مشارکت فعال آنها را در زندگی اجتماعی فراهم کرد (حمیدی،۱۳۸۵،ص۳). با توجه به شمار جمعیت معلول در جهان و کشور ما و اهمیت ایجاد امکانات ورزشی و مناسبسازی آن برای جانبازان و معلولین ضرورت دارد، تا مطالعات و پژوهشهای زیادی در این خصوص انجام شود؛ تا اطلاعات جامع و مفیدی در اختیار مخاطبان ورزش جانبازان و معلولین قرار گیرد. اثر حاضر فرصت مناسبی است، تا وارد مبحث مناسبسازی اماکن ورزشی شده و وضعیت مناسبسازی اماکن ورزشی شهر تبریز را برای استفاده جانبازان و معلولین مورد بررسی قرار دهیم.
۱-۴ : اهداف پژوهش
۱-۴-۱ : هدف کلی
مطالعه وضعیت مناسبسازی اماکن ورزشی سرپوشیده شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
۱-۴-۲ : اهداف اختصاصی
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی پارکینگ اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی مسیرهای منتهی به اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی پلهها و رمپ اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی دربها و ورودی اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی تابلوها و علایم راهنمای اماکن ورزشی شهر تبریز برای جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی رختکن و کمد اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی دوش و سرویس بهداشتی اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی نیمکتها و جایگاه تماشاگران اماکن ورزشی شهر تبریز برای جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی محل پذیرش و کریدور اماکن ورزشی شهر تبریز برای جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی امکانات ارتباطی اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین
ـ تعیین وضعیت مناسبسازی تجهیزات اطفای حریق اماکن ورزشی شهر تبریز برای جانبازان و معلولین
۱- ۵ : سوالات تحقیق:
۱)آیا مسیرهای منتهی به اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟ ۲)آیا دربهای ورودی و خروجی اماکن ورزشی شهر تبریز برای استفاده معلولین و جانبازان وضعیت مناسبی دارند؟
۳)آیا پارکینگ اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟ ۴)آیا پله و رمپ اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟ ۵)آیا تابلوها، علائم راهنما و هشدار دهنده اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۶)آیا محل پذیرش و کریدور اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۷)آیا رختکن و کمد اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۸)آیا جایگاه تماشاگران اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۹) آیا دوشها و سرویس بهداشتی اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۱۰) آیا امکانات ارتباطی و تلفن عمومی اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۱۱) آیا تجهیزات اطفای حریق اماکن و تاسیسات ورزشی شهر تبریز برای استفاده جانبازان و معلولین وضعیت مناسبی دارند؟
۱-۶ : محدوده پژوهش
-
- تحقیق حاضر در سالنهای ورزشی سرپوشیده چند منظوره شهر تبریز صورت گرفته شده است.
- چک لیستجمعآوری اطلاعات سالنهای ورزشی، توسط محقق تکمیل شده اند.