افزایش روزافزون واحدهای سلولزی با ماشین آلات مدرن و ظرفیت بسیار بالا
وجود رقبای قوی کشور در همسایگی نزدیک و در نتیجه تاثیر شدید بر اعمال استراتژیهای خرید چوب و فروش نئوپان شرکت و واردات بی رویه MDF
افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده طبق مصوبی دولت ( ماشین آلات قدیمی شرکت مصرف بیشتری نسبت به سایر رقبا دارد )
در مورد فرصت های محیطی موجود برای شرکت تخته شهید باهنر گرگان بررسی ها نشان می دهند که قرار گیری شرکت در رده کارخانجات بزرگ و مهم استان، تغییر ساختار جمعیت کشور و استان از روستایی به شهری و تغییر الگوی مصرف مردم و تمایل بیشتر به استفاده از ملزومات چوبی و طرح چوب در کنار وجود زمینهای مستعد کاشت درخت در منطقه و وجود گمرک مرزی اینچه برون و داشتن مرز آبی و خاکی با ترکمنستان و بازار خوب آن کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است و در مورد تهدید های محیطی، طرح صیانت از جنگل، گرانی مواد اولیه،محدودیت فعالیت واحدهای سلولزی و واردات چوب، وجود رقبای قوی کشور در همسایگی نزدیک و در نتیجه تاثیر شدید بر اعمال استراتژیهای خرید چوب و فروش نئوپان شرکت و واردات بی رویه MDF و افزایش روزافزون واحدهای سلولزی با ماشین آلات مدرن و ظرفیت بسیار بالا، بیشتر از سایر عوامل شرکت تخته شهید باهنر را تحت تاثیر قرار می دهند.
۵-۱-۵: استراتژی های مطرح شده
در پاسخ به سوال پنجم تحقیق یعنی استراتژی های مناسب برای شرکت تخته شهید باهنر گرگان، بررسی و تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر فعالیت شرکت با اهتمام نظر کارشناسان مربوطه و اعضای کمیته استراتژیک در فصل قبل منجر به اتخاذ استراتژی های ذیل گردید:
استراتژی SO
۱.توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید
۲.ایجاد ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه در حوزه تخصصی و ارتقاء سطح مهارتی پرسنل متخصص و تحصیل کرده
۳.افزایش فروش و ایجاد صادرات چسب مازاد نیاز تولید از طریق مرز اینچه برون
استراتژی WO
۱.شناسایی و بکارگیری افراد متخصص در راستای ارتقاء کیفیت محصولات همراه با بهره گیری صحیح انرژی
استراتژی ST
۱.جهتگیری سیستم یکپارچه در شرکت ( نگرش سیستمی)
۲.ارتقاء توان تولید با بهره گیری از خطوط تولید با سطح کیفی بالاتر
۳.کاهش هزینه خرید مواد اولیه از طریق زمین جنگلی و کاشت و برداشت چوب در کشورهای همسایه از جمله روسیه
۴.سرمایه گذاری در بحث بازاریابی و بکارگیری افراد و مشاورین خبره بازار
استراتژی WT
۱.افزایش سرمایه ثابت توسط سهامداران یا ایجاد مشارکت خارجی در راستای تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولید نئوپان عرض ۱۸۳ و MDF)
۲.تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استاندارد ها
۳.ایجاد ضمانت اجرایی استوار از طریق آموزش، تشویق تنبیه و تغییر در ساختار سازمانی و پرسنلی
بر اساس اطلاعات موجود در ماتریس ارزیابی داخلی- خارجی شرکت تخته شهید باهنر گرگان و جایگاه این شرکت که در فصل قبل نشان داده شده بود و همچنین با توجه به نمرات ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی (قوت ها و ضعف ها) و عوامل خارجی ( فرصت ها و تهدیدات )، جایگاه استراتژیک شرکت تخته شهید باهنر گرگان در ماتریس مذکور در ناحیه ۲ و در خانه ۵ است و براساس توضیحات بیان شده در فصل های قبل، باید استراتژی های حفظ و نگهداری وضع موجود (غالباً رسوخ در بازار و توسعه محصول می باشند ) را به اجرا در آورد. استراتژی های حفظ بازارهای موجود با تأکید بر تبلیغات و بازاریابی برای جایگزینی سهم بازار احتمالی از دست رفته و تداوم تولید محصولات فعلی با تأکید بر افزایش بهره وری و نگهداری تأسیسات و تسهیلات، استراتژی هایی هستند که در این ناحیه مشترکاً مورد استفاده قرار می گیرد و بر این اساس نیز استراتژی اصلی شرکت توسعه محصول با کیفیت با بکارگیری تجهیزات جدید و افزایش حضور محصولات در بازارها است.
بر اساس نمرات بدست آمده از جدول های تعیین توان مالی، توان صنعتی، ثبات محیطی و مزیت رقابتی، شرکت در نمودار SPACE در موقعیت تدافعی قرار گرفته است که شرکت در چنین شرایط باید نقاط ضعف خود را برطرف نموده و تهدیدات محیطی را جدی قلمداد کند. استراتژی های تدافعی شامل کاهش یا حذف بعضی از فعالیت ها، فروش یا واگذاری بخش های زیان ده سازمان، انحلال و تنوع همگون برای چنین موقعیتی مناسب خواهند بود.که بر اساس استراتژی های بدست آمده در نتیجه تحلیل های صورت گرفته از طریق ماتریس عوامل داخلی و خارجی فروش بخش های زیان ده سازمان ( ماشین آلات و تجهیزات مستهلک) و همچنین با توجه به ماهیت استراتژی تنوع همگون، توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید در کنار تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولیدMDF و نئوپان عرض ۱۸۳) که از جمله استراتژی های بدست آمده می باشند، حاکی از آن است که تحلیل های انجام گرفته و نتایج بدست آمده متناسب با شرایط شرکت و در راستای برون رفت از وضعیت فعلی و بهبود شرایط حاکم می باشد.
۵-۲: استراتژی های پیشنهاد شده
۵-۲-۱: اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی (QSPM)
در ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی عوامل تاثیرگذار و وزن آنها نیز همان موارد و وزن های ذکر شده در ماتریس های ارزیابی عوامل داخلی و خارجی است. نمره های جذابیت نیز از مقایسه استراتژی ها و عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی بر اساس نظر اعضای کمیته استراتژیک شرکت و تناسب میان هر استراتژی و هر عامل به همراه دلیل منطقی بدست آمده است و مجموع نمره های جذابیت استراتژی های مشخص شده طبق منطق ماتریس برنامه ریزی استراتژیک کمی معیار مطلوبی برای انتخاب از میان استراتژی ها است. بر این اساس اولویت بندی صورت گرفته برای استراتژی های پیشنهادی به شرح ذیل است:
افزایش سرمایه ثابت توسط سهامداران یا ایجاد مشارکت خارجی در راستای تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولیدMDF و نئوپان عرض ۱۸۳)
تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استاندارد ها
سرمایه گذاری در بحث بازاریابی و بکارگیری افراد و مشاورین خبره بازار
ارتقاء توان تولید با بهره گیری از خطوط تولید با سطح کیفی بالا تر
شناسایی و بکارگیری افراد متخصص در راستای ارتقاء کیفیت محصولات همراه با بهره گیری صحیح انرژی
توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید
جهتگیری سیستم یکپارچه در شرکت ( نگرش سیستمی)
ایجاد ضمانت اجرایی استوار از طریق آموزش ، تشویق تنبیه و تغییر در ساختار سازمانی و پرسنلی
کاهش هزینه خرید مواد اولیه از طریق زمین جنگلی و کاشت و برداشت چوب در کشورهای همسایه از جمله روسیه
ایجاد ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه در حوزه تخصصی و ارتقاء سطح مهارتی پرسنل متخصص و تحصیل کرده
افزایش فروش و ایجاد صادرات چسب مازاد نیاز تولید از طریق مرز اینچه برون
۵-۲-۲: اولویت بندی استراتژی های پیشنهادی بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
با توجه به ساختار درخت تصمیم و معیارها و زیر معیارهای تاثیر گذار در تشکیل استراتژی ها و بر اساس وزن های نهایی محاسبه شده، ترتیب اولویت بندی هر یک از استراتژی ها به شرح ذیل است:
ارتقاء توان تولید با بهره گیری از خطوط تولید با سطح کیفی بالا تر
توسعه و افزایش میزان تولید با تکنولوژی و تجهیزات جدید
افزایش سرمایه ثابت توسط سهامداران یا ایجاد مشارکت خارجی در راستای تقویت و ارتقاء خطوط تولید جدید ( خط جدید تولیدMDF و نئوپان عرض ۱۸۳)
کاهش هزینه ها و تعریف و استقرار نظام های استانداردی به روز کنترل کیفیت و انرژی جهت پایبندی به استانداردها
سرمایه گذاری در بحث بازاریابی و بکارگیری افراد و مشاورین خبره بازار
جهتگیری سیستم یکپارچه در شرکت ( نگرش سیستمی)
کاهش هزینه خرید مواد اولیه از طریق خرید زمین جنگلی و کاشت و برداشت چوب در کشورهای همسایه از جمله روسیه
شناسایی و بکارگیری افراد متخصص در راستای ارتقاء کیفیت محصولات همراه با بهره گیری صحیح انرژی
ایجاد ارتباط قوی میان صنعت و دانشگاه در حوزه تخصصی و ارتقاء سطح مهارتی پرسنل متخصص و تحصیل کرده
ایجاد ضمانت اجرایی پایدار از طریق آموزش ، تشویق تنبیه و تغییر در ساختار سازمانی و پرسنلی
افزایش فروش و ایجاد صادرات چسب مازاد نیاز تولید از طریق مرز اینچه برون
بر اساس تحلیل های صورت گرفته به کمک ماتریس ارزیابی داخلی- خارجی(IE) و موقعیت شرکت تخته شهید باهنر گرگان بر اساس نمودار بررسی موقعیت استراتژیک داخلی و خارجی شرکت (SPACE) که شامل موارد زیر می شوند:
تداوم تولید محصولات فعلی با تاکید بر افزایش بهره وری و نگهداری تاسیسات و تسهیلات (استراتژی حفظ و سطح نگاشت)
حفظ بازارهای موجود با تأکید بر تبلیغات و بازاریابی برای جایگزینی سهم بازار احتمالی از دست رفته (استراتژی رسوخ در بازار و توسعه محصول)
توسعه و افزایش محصولات جدید مرتبط با محصولات قبلی با کمک تکنولوژی و بکارگیری تجهیزات جدید یا تقویت و ارتقاء یافته قبلی ( استراتژی تنوع همگون)
اولویت بندی انجام شده به کمک روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) دارای انطباق بیشتری با موارد فوق را داراست لذا پیشنهاد می شود شرکت تخته شهید باهنر گرگان در زمینه اجرای استراتژی های پیشنهاد شده، اولویت بندی های استخراج شده به کمک تحلیل سلسله مراتبی را در دستور کار خود قرار دهد.
۵-۲-۳: بررسی اهم استراتژی های پیشنهاد شده
راهنمای نگارش پایان نامه درباره : برنامهریزی استراتژیک شرکت صنعت چوب شهید باهنر با استفاده از ...