۴-۲-۴ فرضیه جزیی ۳ ۶۱
فصل پنچم : بحث و نتیجه گیری
۱-۵ بحث و نتیجه گیری .۶۵
۲-۵ محدودیتهای پژوهش ۷۱
۳-۵پیشنهادات تحقیق ۷۳
۱-۳-۵ پیشنهادات کاربردی ۷۳
۲-۳-۵ پیشنهادهای پژوهشی ۷۴
منابع
منابع فارسی ………………………………………………………………………………………………………………………………………………۷۶
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………………………..۷۹
پیوستها
الف) پرسشنامه سازگاری شغلی پورکبیریان ………………………………………………………………………………………………۸۴
ب) پرسشنامه عدالت سازمانی )نیهوف و مورمن، ۱۹۹۳ ) ……………………………………………………………………….۸۷
ج) پرسشنامه عزت نفس سازمانی ……………………………………………………………………………………………………………..۸۹
فهرست جدولها و شکلها
جدول ۱-۳جنسیت ۵۱
جدول ۲-۳ سطح تحصیلات ۵۱
جدول ۳-۳ سابقه ۵۲
جدول ۴-۳ سن ۵۲
جدول ۱-۴- میانگین و انحراف معیار متغیرهای تحقیق ۵۷
جدول ۲-۴- میانگین و انحراف معیار ابعاد سازگاری شغلی ۵۷
جدول ۳-۴- میانگین و انحراف معیار ابعاد عدالت سازمانی ۵۸
جدول ۴-۴- ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه ۵۹
جدول ۵-۴- رگرسیون سه گانه ۶۰
جدول ۶-۴- ماتریس همبستگی مولفه های عدالت سازمانی و سازگاری شغلی ۶۰
جدول ۷-۴- ماتریس همبستگی عزت نفس و مولفه های سازگاری شغلی ۶۱
جدول ۸-۴- ماتریس همبستگی مولفه های عدالت سازمانی و عزت نفس با سازگاری شغلی ۶۲
جدول ۹-۴- نتایج تحلیل رگرسیون سازگاری شغلی از روی مولفه های عدالت سازمانی و عزت نفس ۶۳
شکل ۱-۴ مدل میانجی ۵۹
نقش واسطهای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی
در کارکنان کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس
بهوسیله: مسلم دمیری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش واسطه ای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت سازمانی با سازگاری شغلی کارکنان بوده است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شاما کارکنان کمیته امداد استان فارس به حجم ۷۵۰ نفر بوده اند، نمونه آماری شامل ۱۵۰ نفر است که به روش نمونهگیری خوشه ای انتخاب شد .ابزار اندازه گیری پرسشنامه عزت نفس سازمانی پیر ، گاردنر، کامینگز و دان هام، پرسشنامه سازگاری شغلی پورکبیریان و پرسشنامه عدالت سازمانی نی هوف و مورمن بوده است . تحلیل داده ها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. نتایج نشان داد که عزت نفس در رابطه بین عدالت سازمانی و سازگاری شغلی نقش میانجی دارد .از طرفی مولفه های عدالت سازمانی با سازگاری شغلی دارای ارتباط معنی داری هستند. همچنین در بین مولفه های سازگاری شغلی عزت نفس سازمانی با فعال بودن ، واکنش پذیری و پشتکار دارای ارتباط معنی داری است .از طرف دیگر از بین متغیرهای پیش بین ، مولفه های عدالت سازمانی عدالت توزیعی و عدالت رویه ای و متغیر پیش بین عزت نفس سازمانی با متغیر ملاک سازگای شغلی دارای رابطه معنادار هستند که به ترتیب عزت نفس سازمانی از عدالت توزیعی و عدالت توزیعی ازعدالت رویه ای بتای بزرگتری دارد و پیشبین قویتری برای ساز گاری شغلی میباشد.
کلید واژهها : سازگاری شغلی ، عدالت سازمانی ، عزت نفس سازمانی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ مقدمه
یکی از مهمترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی آن است . عوامل تشکیل دهنده این نیرو، افرادی با احساس هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند، استعداد و مهارت خود را در خدمت سازمان به کار می برند. داشتن روحیه و رضایتمندی شغلی در رسیدن به بهرهوری بالای سازمانها بسیار مهم است. همچنین یکی از عوامل مهم در بالا بردن انرژی روانی کارکنان یک سازمان، بهبود رضایت شغلی آن ها است ( شهرابی فراهانی ، ۱۳۹۱ ،ص ۱۶۳) .
نتایج تحقیقات علوم رفتاری به طور اعم و رفتار سازمانی به طور اخص نشان می دهد که استفاده مطلوب از منابع انسانی، متکی به اقداماتی است که در پرتو آن ها جو و فضا یی در سازمان ایجاد شود تا هر یک از کارکنان با رضایت کامل و احساس امنیت خاطر، حداکثر تلاش را در جهت مطلوب وظایف شغلی به کار برند (صادقیان ، ۱۳۸۸ ، ص ۵۰).
سازگاری شغلی از مفاهیم اساسی در نظریه های رشد شغلی در رابطه با رفتار حرفه ای می باشد و از انجا که مهمترین عامل در نیل به اهداف هر سازمان،نیروی انسانی است و بی شک موفقیت و پیشرفت هر سازمان به نیروی انسانی آن بستگی دارد.از زمانی که کار،جایگاه مهمی را در زندگی افراد به خود اختصاص داده است نه تنها وضعیت جسمانی افراد بلکه روان آنها را متاثر می سازد. اگر سازمان ها دغدغه توسعه منابع انسانی و دستیابی به مزیت رقابتی پایدار در بازار را دارند،برآوردن نیازهای کارمندان امری ضروری و مهم است( حسینی ،۱۳۹۲ ) .
در واقع محیط کار خانه دوم انسان است. پیداست که این محیط همچون محیط خانه باید برآورنده حداقلی از نیاز های روحی و روانی افراد باشد تا ضمن کسب درآمد به ارتقای دانش حرفه ای خود پرداخته و صادقانه کار کنند. احتمالا قسمت عمده ای از زندگی هر کس صرف شغلش می شود که می تواند به صورت دلخواه یا به اجبار باشد. پژوهش ها نشان می دهد که خشنودی شغلی با بهداشت روانی،امید به زندگی طولانی تر ارتباط دارد ( حسینی ،۱۳۹۲ ) .
سازگاری ( سازش )شغلی برای ادامه اشتغال موفقیت آمیز عامل مهمی به شمار می رود . سازگاری شغلی یعنی حالت سازگار ومساعد روانی فرد نسبت به شغل مورد نظر پس از اشتغال ( احیا کننده ، شفیع آبادی ، سودانی ، ۱۳۸۷ ، ص۴) .
اما در شرایط متحول و متغیر کنونی، سازمان ها برای دست یابی به کارآیی و اثربخشی بیش تر و در نهایت دست یابی به اهداف تعیین شده شان ناگزیرند که توجه کافی را به منابع انسانی خود مبذول بدارند. نگرش افراد متأثر از ادراکات آنان نسبت به میزان رعایت عدالت در سازمان می باشد ( حقیقی ، احمدی ، رامین مهر ، ۱۳۸۸ ، ص ۸۰) .
این باور در فرهنگ ما رایج است که پیامدهای هر کاری باید با عدالت همراه باشد عدالت اغلب در سازمان نیز مفهوم می یابد و با عنوان عدالت سازمانی از آن یاد می شود . عدالت یک مفهوم آمیخته با جامعه است و در بیشتر جنبه های زندگی حضور دارد. عدالت سازمانی ممکن است به گونه ای بالقوه، بسیاری از متغیرهای پیامدی رفتار سازمانی را تبیین کنند. عدالت سازمانی درجه ای است که کارکنان احساس می کنند قوانین، رویه ها و سیاست های سازمانی مربوط به کار آنها، منصفانه است .
از انجا که منابع انسانی امروزه یکی از مهمترین دارایی های سازمانها به شمار می روند . انسانها در سازمانهای دانش محور به عنوان کلیدی ترین مساله مدیران مطرح هستند . افراد در طول زندگی ، چندین تصور مختلف از خود پیدا می کنند. عزت نفس یک خودآگاهی مهم و یک عامل قوی در ترغیب شخص به کار، تعیین ظرفیت، خودهدایت گری، خودکنترلی و تمایل به رفتارهای کاری سودمند است .
عزت نفس کارمندان و حفظ و ارتقای آن یکی از مهمترین راه های بالابردن انگیزه و به تبع آن ارزش و کارایی آنان خواهد بود .
۲-۱ بیان مسئله
سازگاری شغلی یکی از عوامل مربوط به ایجاد هماهنگی در کار است . رضایت ، محرک رفتار ترمیم و بازسازی است و نارضایتی ، محرک رفتار سازگار است . در برخی جاها ، عدم تطابق بین نیازهای یک شخص و مزایای محیطی چشم گیر است و شخص به زور طریق سازگاری را در پیش خواهد گرفت .
اصطلاح سازگاری شغلی اغلب برای خلاصه کردن فرایندی استفاده می شود که هر فرد طی آن مهارت های کلی و توانایی هایی را که برای براوردن نیازهای محیط شغلی لازم است ، بالا می برد ( استراسر[۱]ولاستینگ[۲] ، ۲۰۰۳ ، ص ۱۲۹) .
راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : نقش واسطهای عزت نفس سازمانی در رابطه بین عدالت ...