قیمت
۹، ۸، ۷، ۶
شهرت
۱۳، ۱۲، ۱۱، ۱۰
تبلیغات
۱۷، ۱۶، ۱۵، ۱۴
انتخاب
۲۰، ۱۹، ۱۸
جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش کلیه خریداران محصولات سه نام تجاری پگاه، کاله و اصیل در شهرستان گلپایگان می باشد.
برآورد حجم نمونه
به دلیل هزینه و زمان بر بودن پژوهش علمی، امکان بررسی کامل جمعیت (جامعه) به صورت سرشماری وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی سعی دارند از طریق نمونه گیری، اطلاعات احتمالی را با بهره گرفتن از تحلیل داده های بدست آمده از پیرامون نمونه، کسب کنند و در نهایت از طریق تعمیم، این اطلاعات را به جامعه اصلی نسبت دهند.
برای بدست آوردن حجم نمونه مناسب یک مطالعه اولیه که شامل ۳۰ پرسشنامه بود، صورت گرفت که برای هر نام تجاری ۱۰ پرسشنامه اختصاص داده شد بر اساس انحراف معیار حاصل از نمونه اولیه و با بهره گرفتن از فرمول آماری
حجم نمونه برای هر یک از نام های تجاری پگاه، کاله واصیل جداگانه محاسبه شد. سهم هر کدام به ترتیب ۲۰۵ نفر، ۲۲۳ نفر و ۲۰۱ نفر بدست آمد که در مجموع حجم نمونه کل ۶۲۹ نفر بدست آمد که در آن
n: حجم نمونه d: دقت برآورد a: درصد خطا : واریانس نمونه اولیه :Zمقدار شروع ناحیه بحرانی می باشد.
مقدار d برابر ۰٫۱۵، a برابر ۰٫۵ و پگاه برابر ۱۹/۱، کاله برابر ۳۰/۱ و اصیل برابر ۱۷/۱ بوده است.
حجم نمونه پگاه
حجم نمونه کاله
حجم نمونه اصیل
نحوه نمونه گیری
روش نمونه گیری از نوع دو مرحله ای می باشد. با توجه به محدودیت های هزینه ای این پژوهش، ۵ منطقه شهری بطور تصادفی ساده انتخاب شد. با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به جمعیت هر منطقه در دسترس می باشد، نمونه گیری به صورت طبقه بندی شده بر اساس منطقه انجام شده است.
مناطق انتخابی شهرستان گلپایگان:
منطقه ۱: گوگد منطقه ۳: شهرک الوند وعمران منطقه ۵: دهستان جلگه
منطقه۲: گلشهر منطقه ۴: مرکز شهر
تعداد نمونه مورد انتخاب از هر منطقه به صورت زیر محاسبه شده است:
= جمعیت منطقه iام در شهرستان گلپایگان؛
= جمعیت مناطق انتخابی شهرستان گلپایگان؛
= تعداد نمونه مورد نیاز منطقه iام از نام تجاری jام؛
= حجم نمونه نام تجاری jام.
در زیر نحوه محاسبه تعداد نمونه مورد نیاز از منطقه اول نشان داده شده است.
تعداد نمونه برای نام تجاری پگاه در منطقه ۱
تعداد نمونه برای نام تجاری کاله در منطقه ۱
تعداد نمونه برای نام تجاری اصیل در منطقه ۱