“
جدول شماره ۱۴:آزمون تفاوت میانگین پس آزمون اول (یادگیری) در دو گروه آزمایش و کنترل، در درس زبان انگلیسی را نشان میدهد؛که در آن نمره ی دانش آمودر دو گروه مذکور متفاوت بوده به طوری که میانگین یادگیری در دو گروه آزمایش و کنترل به ترتیب برابر با ۰۰/۱۰ و ۸۸/۱۰ میباشد.بر اساس آزمون T و در سطح معناداری ۰۶/۰(sig=0/06) با فاصله اطمینان ۹۵ %معلوم می شود که بین میانگین های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود ندارد.بنابرین با توجه به اطلاعات جمع آوری شده نتیجه گرفته می شود که راهبردهای شناختی در یادگیری زبان انگلیسی تاثیری نداشته اند.
جدول شماره ۱۴-آزمون تفاوت میانگین آموزش راهبردهای شناختی دریادگیری درس زبان انگلیسی (کلامی)
شاخص های آماری
گروه ها
میانگین انحراف معیار T محاسبه شده sig df
آزمایش ۰۰/۱۰ ۳۵/۰ ۱۳/۲ ۰٫۰۶ ۳۲
کنترل ۸۸/۱۰ ۶۰/۰
جدول شماره ۱۵:آزمون تفاوت میانگین پس آزمون دوم (یادداری)در گروه آزمایش و کنترلدر درس زبان انگلیسی را نشان میدهد؛که در آن نمره ی دانش آموزان در دو گروه مذکور متفاوت بوده به طوری که میانگین یادداری در دو گروه آزمایش و کنترلبه ترتیب برابر است با ۰۰/۹ و ۹۴/۹می باشد. بر اساس آموزن Tو در سطح معناداری ۱۲۸/۰(۱۲۸/۰ = sig) با فاصله اطمینان ۹۵ % معلوم می شود که بین میانگین های مورد مقایسه تفاوت معناداری وجود ندارد. بنابرین با توجه به اطلاعات جمع آوری شده نتیجه گرفته می شود که راهبردهای شناختی دریادداری زبان انگلیسی تاثیری نداشته است، و از این مطلب نتیجه می گیریم که فرض صفرپذیرفته می شود،به عبارت دیگر فرضیه ی شماره ۳ رد میگردد.
جدول شماره ۱۵-آزمون تفاوت میانگین آزمون راهبردهای شناختی در یادداری درس زبان انگلیسی (کلامی)
شاخص های آماری
گروه ها
میانگین انحراف معیار T محاسبه شده sig df
آزمایش ۰۰/۹ ۳۵/۰ ۶۳/۱ ۱۲۸/۰ ۳۲
کنترل ۹۴/۹ ۴۲/۰
نمودار۳-۴ رابطه بین متغیرهای وابسته یادگیری و یادداری در درس زبان انگلیسی رانشان میدهد.
فصل پنجم
یافته های پژوهش
مقدمه
در این فصل پس از بیان خلاصهپژوهش،سؤال های اساسی پژوهش، روش کار و برخی از یافته های پژوهش با توجهبه نتایج تجزیه و تحلیل فصل چهارمشرح داده می شود، سپس به بحث و نتیجه گیری پرداخته ودرانتها محدودیت های پژوهش و پیشنهادهایی بر اساس نتایج پژوهش عنوان می شود.
خلاصه پژوهش
این پژوهش با عنوان «بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر راهبردهای شناختی بر یادگیری و یادداری دروس، ماهیت حفظی، درکی و کلامی دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی» میباشد که در شهرستان اسلام آبادغرب نیز انجام گرفت. هدف عمده این پژوهش، مقایسه دو شیوه متفاوت از اجرای آموزش راهبردهای شناختی و روش رایج مطالعه درشهرستان اسلام آباد غرب در دروس تاریخ (حفظی)، علوم تجربی (درکی یا فهمیدنی) و زبان انگلیسی (کلامی) بود.
جامعه آماری ما در این پژوهش، دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستاناسلام آباد غرب در سال تحصیلی (۹۳/۹۲) بودند؛ که از بین مدارس موجود به شیوه تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده اند. بدین منظور تعداد ۲ کلاس در دو مدرسه متفاوت انتخاب گردید. تعداد دانش آموزان هر کلاس ۱۷ نفرو از نظر جنسیت پسر بودند از این دو کلاس ۱۷ نفری، به طور تصادفی یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. طی ۶ جلسه ی هشتاد دقیقه ای راهبردهای شناختی برای گروه آزمایش آموزش داده شدند و گروه کنترل به روش مرسوم یا رایج به مطالعه دروس تاریخ،علوم تجربی و زبان انگلیسی ادامه دادند. پس از اتمام آموزش راهبردهای شناختی یک پیش آزمون از دو گروه به منظور همگن ساختن آن ها درهر سه درس مذکور گرفته شد که در پایان اجرای پیش آزمونمعلوم شد که گروههای آزمایش و کنترل تقریباً درهر سه درس همگن هستند. درادامه برای گروههای نامبرده پس آزمون معلوم شد که گروههای آزمایش و کنترل تقریباًدرهر سه درس همگن هستند. در ادامه برای گروههای نامبرده پس آزمون اول (یادگیری) اجرا شدو در پایان بعد از گذشت دو هفته پس آزمون دوم (یادداری)برگزار گردید و به طور کلی معلوم شد که راهبردهای شناختی تنها در درس زبان انگلیسیتاثیر مثبت به جای نگذاشته اند یا به عبارت دیگر فرض صفر (H0) مورد تأیید قرار گرفت. لازم به ذکر است که تمام سوالات پیش آزمون و پس آزمون از سه درس علوم تجربی (درکی)، تاریخ (حفظی) و زبان انگلیسی (کلامی) معلم ساخته و با ضریب همسانی آلفای کرانباخ۸۱/۰بوده که پایایی نسبتاًبالایی است و مورد تأیید میباشد (سیف ، ۱۳۹۱).
بحث و نتیجه گیری
در این قسمت، با توجه به تجزیه و تحلیل داده ها، هر کدام از فرضیه های پژوهش را بررسی میکنیم در این پژوهش تعداد ۳ سوال اساسی متناظربا ۳ فرضیه کلی مطرح گردید. با توجه به اینکه هدف اصلی این پژوهش مقایسه دو شیوه متفاوت اجرای آموزش راهبردهای شناختی و روش رایجمطالعه از نظر میزان تاثیرشان بر یادگیری و یادداری در درس تاریخ (حفظی)،علوم تجربی (درکی) و زبان انگلیسی (کلامی) در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی بود؛لذا بدین منظور تک تک فرضیهها را با توجه به نتایج داده های آماری ارائه شده در فصل چهارم مورد بررسی قرار میدهیم.
فرضیه شماره ۱:
آموزش راهبردهای شناختی در یادگیری و یادداری درس تاریخ (حفظی)، تفاوت معنی داری ایجاد میکند.
“