نمودار ۴-۶۰) فراوانی بر اساس تعداد منابع فارسی، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………..۱۳۳
نمودار ۴-۶۱) فراوانی بر اساس تعداد منابع انگلیسی، در مجموع پایان نامه ها……………………………………………………………………………..۱۳۴
نمودار ۴-۶۲) فراوانی بر اساس تعداد منابع انگلیسی، در دانشگاه های مختلف……………………………………………………………………………..۱۳۵
نمودار ۴-۶۳) فراوانی بر اساس نوع هدف، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………………………..۱۳۶
نمودار ۴-۶۴) فراوانی بر اساس نوع هدف، در دانشگاه های مختلف……………………………………………………………………………………………….۱۳۷
نمودار ۴-۶۵) فراوانی بر اساس جامعه آماری، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………………….۱۳۸
نمودار ۴-۶۶) فراوانی بر اساس جامعه آماری، در دانشگاه مازندران……………………………………………………………………………………………… ۱۴۰
نمودار ۴-۶۷) فراوانی بر اساس جامعه آماری، در دانشگاه غیرانتفاعی شمال………………………………………………………………………………..۱۴۰
نمودار ۴-۶۸) فراوانی بر اساس جامعه آماری، در دانشگاه آزاد ساری…………………………………………………………………………………………….۱۴۱
نمودار ۴-۶۹) فراوانی بر اساس جامعه آماری، در دانشگاه آزاد آمل………………………………………………………………………………………………..۱۴۱
نمودار ۴-۷۰) فراوانی بر اساس حجم نمونه، در مجموع پایان نامه ها……………………………………………………………………………………………۱۴۲
نمودار ۴-۷۱) فراوانی بر اساس حجم نمونه، در دانشگاه های مختلف……………………………………………………………………………………………۱۴۳
نمودار ۴-۷۲) فراوانی بر اساس شیوه جمع آوری، در مجموع پایان نامه ها……………………………………………………………………………………۱۴۴
نمودار ۴-۷۳) فراوانی بر اساس شیوه جمع آوری، در دانشگاه های مختلف…………………………………………………………………………………..۱۴۵
نمودار ۴-۷۴) فراوانی بر اساس نوع داده، در مجموع پایان نامه ها…………………………………………………………………………………………………۱۴۶
نمودار ۴-۷۵) فراوانی بر اساس نوع داده، در دانشگاه های مختلف…………………………………………………………………………………………………۱۴۷
نمودار ۴-۷۶) فراوانی بر اساس روش تحقیق، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………………….۱۴۸
نمودار ۴-۷۷) فراوانی بر اساس روش تحقیق، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………………….۱۴۹
نمودار ۴-۷۸) فراوانی بر اساس روش نمونه گیری، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………….۱۵۰
نمودار ۴-۷۹) فراوانی بر اساس روش نمونه گیری، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………….۱۵۱
نمودار ۴-۸۰) فراوانی بر اساس روش گردآوری داه ها، در مجموع پایان نامه ها……………………………………………………………………………۱۵۲
نمودار ۴-۸۱) فراوانی بر اساس روش گردآوری داده، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………۱۵۳
نمودار ۴-۸۲) فراوانی بر اساس ابزار مورد استفاده، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………….۱۵۴
نمودار ۴-۸۳) فراوانی بر اساس ابزار مورد استفاده، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………….۱۵۵
نمودار ۴-۸۴) فراوانی بر اساس فرمول حجم نمونه، در مجموع پایان نامه ها…………………………………………………………………………………۱۵۶
نمودار ۴-۸۵) فراوانی بر اساس فرمول حجم نمونه، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………..۱۵۷
نمودار ۴-۸۶) فراوانی بر اساس نرم افزار، در مجموع پایان نامه ها………………………………………………………………………………………………….۱۵۸
نمودار ۴-۸۷) فراوانی بر اساس نرم افزار، در دانشگاه های مختلف…………………………………………………………………………………………………۱۵۹
نمودار ۴-۸۸) فراوانی بر اساس میزان آلفا، در مجموع پایان نامه ها……………………………………………………………………………………………….۱۶۰
نمودار ۴-۸۹) فراوانی بر اساس میزان آلفا، در دانشگاه های مختلف………………………………………………………………………………………………۱۶۱
فصل اول:
طرح تحقیق
۱-۱) مقدمه
توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور بدون پرداختن به امر پژوهش با موفقیت چندانی همراه نخواهد بود و در واقع پژوهش، موتور محرک پیشرفت و توسعه محسوب می شود. حتی اگر نشانههایی از توسعه بدون پرداختن به مبانی پژوهشی رخ دهد، آن توسعه مستمر و پایدار نخواهد بود و نمیتواند مسیر مطمئنی را طی کند. بنابراین پژوهش مبنای توسعه است و تضمینی برای استمرار توسعه به شمار می آید. همچنین به کار بستن نتایج پژوهشهای انجام شده در هر زمینه به بهبود راهکارها و روشهای معمول در زمینه های مورد نظر منجر می شود. البته بخش مهمی از این فعالیتهای پژوهشی از سوی مؤسسههای آموزش عالی و دانشگاهها انجام میگیرد که طلایهداران عرصه مطالعات و پژوهشهای کشور هستند(نیکسیرت و بدری، ۱۳۹۲).
انجام پژوهش و تحقیق، از نشانههای اعتلای کشورها و یکی از مهمترین عوامل توسعه محسوب میشود، چراکه موجب افزایش بهرهوری در بخشهای اقتصادی کشور خواهد شد. اگر امروز پژوهش را کم اهمیت فرض کرده و برای آن هزینه نکنیم، در آینده باید هزینهی گزافتری را متحمل شویم. مبنای قدرت و حیات در دنیای کنونی به میزان بهرهمندی از علم و دانش باز میگردد. در جامعه امروز فقیر و غنی بر اساس میزان بهرهمندی از دانش در درجه اول شکل میگیرد و نتیجهاش به میزان برخورداری از ثروت و قدرت میرسد.
در دنیای امروز هیچ راهی جز اندیشیدن به توسعه علمی وجود ندارد وگرنه باید بپذیریم که روز به روز فقیرتر یا عقب ماندهتر شویم پس توسعه علمی، هم یک امر ضروری و هم یک امر مطلوب است(بسطامی، ۱۳۸۴).
پژوهش مهمترین شاخص جوامع برای رسیدن به جامعه داناییمحور است و راهی برای به وجود آوردن فناوری، توسعه، پیشرفت و افزایش توان تولید و ارج نهادن به مقام پژوهشگران، شناسایی و طرح مشکلات آنان برای ارتقای سطح پژوهش جز الزامات به شمار میرود. پژوهش، نیروی محرکهی توسعه همهجانبه و پایدار در ابعاد فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه است. علیرغم جایگاه رفیع پژوهش، این حوزه با دشواریهای ساختاری و عملکردی فراوان مواجه است(امیری،۱۳۸۱).
یکی از روشهای پرورش محققان خوب، تشویق دانشجویان به نوشتن پایان نامه های پژوهشی است(کلاهی و همکاران،۱۳۸۲). چراکه نگارش پایان نامه مهمترین بخش از زندگی دانشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی است(براوز[۱]، ۲۰۰۰).
نوشتن پایان نامه برای اکثر دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعالیتی کاملا جدید است. پایان نامه نیازهای جدیدی را به وجود می آورد و تحقیقی است به مراتب بزرگتر از آن چیزی که دانشجویان تا آن زمان انجام داده اند. پایان نامه بر خلاف سایر مراحل تحصیل، نیاز به مطالعه مستقل و تلاش بیشتری دارد. ارزیابی پیوسته کمتری در آن وجود دارد و احتمالا طولانیترین نوشتهای است که دانشجویان تا آن زمان انجام داده اند(موری[۲]،۲۰۱۱).
«پایان نامه» شناسنامهی علمی محقق به حساب می آید که قابل تعویض، تصحیح و ابطال نیست. در واقع پایان نامه، تصویری است که بیانگر قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارائه نتایج یک پژوهش میباشد(دستجردی و همکاران، ۱۳۹۱).
پایان نامه در واقع آموزش دانش، مهارت و روششناسی تحقیق برای دانشجویان میباشد، بنابراین ضرورت دارد که چهارچوبی مناسب و یکنواخت برای ارائه این واحد آموزشی، پژوهشی تهیه گردد. از طرف دیگر هر پایان نامه، الگویی برای سایر دانشجویان قلمداد می شود که به عنوان مرجعی در ساختار مرسوم دانشگاه به آن مراجعه می کنند، بنابراین وجود پایان نامه هایی با کیفیت و محتوای مناسب برای راهنمایی در این خصوص احساس می شود(کلاهدوزان و همکاران، ۱۳۸۳).
۱-۲) بیان مسئله
کرت لوین[۳] (۱۹۹۳)، معتقد بود تحقیق و پژوهش مشکلات اجتماعی را از ریشه میخشکاند. به عقیدهی او، اگر لازم است نوعی پیشرفت در جهت حل معضلات اجتماعی صورت گیرد، باید دست به پژوهش زد، زیرا برنامه های پژوهشی، خاصیت تعییینکنندگی دارند.
دوره های تحصیلات تکمیلی در مقایسه با دورههای کارشناسی و قبل از آن که دوره انتقال و آموزش است، دوره زایندگی و تولید علم است. هر دانشجو در قالب پایان نامه خود، یک پروژهی تحقیقاتی را به انجام می رساند که به صورت بالقوه می تواند در حل مسائل و معضلات علمی و فنی جامعه استفاده شود(نیک سیرت و بدری،۱۳۹۲).
یکی از فعالیتهای تحقیقاتی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، انجام کار تحقیقاتی با عنوان «پایان نامه» میباشد. تدوین پایان نامه مجالی برای یادگیری در محیط واقعی است. از این رو میتوان هر پایاننامه را انعکاس دهندهی بخشی از فرهنگ فکری و دانشگاهی یک جامعه فرض کرد. ضمن آنکه پایاننامه نشان دهندهی تواناییهای یادگیری، مهارت فنی و بهبود قدرت نگارش و تحلیل هر دانشجو است.
پایاننامه از مهمترین منابع اطلاعاتی است که به لحاظ مختلف از اهمیت علمی و پژوهشی خاصی برخوردار است. از طرفی اولین حرکت پژوهشی جدی دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاهی است و از سوی دیگر نیز میتوان آن را به مثابهی کاری نهایی ارزیابی کرد زیرا همین فعالیت پژوهشی، برایند کل یافتههای دانشجو در طول دوره تحصیلی است(حری،۱۳۷۸).
اکنون در کشور ما دانشجویان این دوره به واسطه الزام به تدوین پایاننامه که فعالیتی پژوهشی قلمداد میشود، به عنوان محقق جامعه محسوب میشوند.
بررسی مسائل مربوط به پایاننامه های کارشناسی ارشد از جهات متعددی از قبیل نیاز مبرم به دانش بیشتر در مورد علل و پویاییهای آسیبهای اجتماعی، نیاز به درک قوانین تغییر اجتماعی، نیاز به کشف راه حلهای کاربردی و علمی برای رفع آن مشکلات و نیاز به کشف قوانین کلی و عمومی که پدیده های اجتماعی پیچیدهتر حائز اهمیت است. بر این اساس سالیانه صدها دانشجوی تحصیلات تکمیلی کشور، به تدوین پایان نامههای خود در حوزههای متفاوت رشته مدیریت ورزشی میپردازند. پایان نامه یکی از مهمترین سرمایههای ملی است، ولی متأسفانه پژوهشهای اندکی برای ارزیابی آن انجام شده است. البته این امر منحصر به ایران نیست و میتوان گفت که این مسئله در سطح جهان قابل بررسی است. با این حال تاکنون ارزیابیهای اندکی به صورت نظام یافته در مورد ویژگیهای پایان نامهها انجام پذیرفته است.
۱-۳) ضرورت تحقیق
امروزه نگارش و ارائه پایان نامه، حتی برای محققان با تجربه کاری چالش برانگیز است (لی[۴]، ۲۰۱۰). این کار چالش برانگیز نیازمند تلاش و صرف انرژی و وقت فراوان است تا محقق به یک نتیجه مطلوب برسد و نتیجه علمی محقق که در قالب تدوین پایان نامه نمایان می شود دارای کیفیت مناسب باشد.
وضعیت تدوین پایان نامه ها می تواند انعکاسی از میزان توجه مسئولین دانشگاه، اساتید راهنما و دانشجویان به این واحد آموزشی، پژوهشی مهم باشد که به صورت تدریجی در جهتدهی به فعالیتهای علمی دانشگاه و کسب اعتبار علمی آن دخیل میباشد(آرکنا و میر[۵]، ۲۰۰۰). با توجه به اهمیت این موضوع، ارائه صحیح، استاندارد و مدون پایان نامه ها به عنوان گزارش یک پژوهش ضروری به نظر میرسد(دستجردی و همکاران،۱۳۹۱).
پایان نامه های دانشجویی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هرگونه توجه و دقت در امر پایان نامهنویسی و ارتقای کیفیت آنها در آیندهی تحقیقاتی کشور بسیار مفید خواهد بود(هیگینسون و کرنر[۶]، ۱۹۹۶). از طرفی ارزشگذاری و معیارسنجی شاخص های کمی و کیفی علوم ورزشی مانند دیگر علوم برای حضور مؤثر در حیات علمی این رشته در کشور با توجه به این که در حال حاضر دانش علوم ورزشی به عنوان دانش میان رشته ای با انبوهی از دستاوردهای علمی و تخصصی روبرو است ضروری به نظر می رسد و طبقه بندی و ساماندهی این یافته ها موجب شکل گیری روند جدیدی در دانش فوق می شود(شریفی و همکاران،۱۳۹۱).
با توجه به این که پایان نامه های کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی بخش مهمی از تحقیقات انجام گرفته در حوزه تربیتبدنی را تشکیل می دهند، شناخت و رفع مشکلات و مسائل موجود در این بخش اهمیت زیادی دارد(میزانی و همکاران،۱۳۹۲) و لزوم پیروی آنها از یک روش استاندارد برای استفادهی مناسب ضروری به نظر میرسد(منتخب و همکاران، ۱۳۸۸).
نگارش پایان نامه در مورد تحلیل ساختاری پایان نامه های مدیریت ورزشی دانشگاه های استان ...