تعهد سازمانی کارکنان (منظر فرایند داخلی)
میزان تعهد شعبه در برگشت پذیری تراکنش های نادرست (منظر فرایند داخلی)
میزان دانش و آگاهی لازم کارکنان بانک در پاسخگویی به مشتریان (منظر مشتری)
بودجه بندی اصولی و تطبیق آن با عملکرد ماهانه (منظر مالی)
میزان تعهد کارکنان شعبه به قوانین و مقررات بانکی (منظر مشتری)
وجود سیستم پشتیبانی مناسب از نرم افزارهای بانکی در شعبه (منظر فرایند داخلی)
اعتقاد مدیران به ایجاد تغییر و افزایش بهره وری نیروی انسانی و تعهد شعبه برای بهبود مستمر (منظر رشد و یادگیری)
بانک مهر اقتصاد،دارای رتبه عالی در میان بانک های خصوصی کشور است. (منظر فرایند داخلی)
میزان مجهز بودن فضای اداری شعبه (منظر مشتری)
عدم سوءاستفاده ازحسابهای شعبه (فرآیندداخلی )
نقاط ضعف
وجود نظام پیشنهادات در سطح شعبه (منظر رشد و یادگیری)
روند سود و زیان سالانه (منظر مالی)
خدمات نوین بانکی در شعبه (منظر فرایند داخلی)
استقرار مدیریت استراتژیک به منظور سیاست گذاری،جهت سرمایه گذاری مناسب بانک (منظر مالی)
وجود نیروی کار کافی در شعبه (منظر رشد و یادگیری)
وجود تنوع در خدمات بانکداری الکترونیک شعب،نسبت به سایر بانک ها (منظر مشتری)
استقرار سیستم اطلاعات مدیریت در سازمان (منظر فرایند داخلی)
۴-۴- تعیین و اولویت بندی نقاط فرصت و تهدید محیط بیرونی برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
همانطور که در فصول پیشین تشریح شد، جهت تعیین نقاط فرصت و تهدید برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان از مدل FMEA (حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن) برای شناسایی فرصت های بیرونی و از مدل SMEA(حالات موفقیت و تجزیه و تحلیل اثرات آن) استفاده می گردد.نحوه محاسبه بدین شرح است ابتدا مدیران به فاکتورهایی که از طریق روش طوفان مغزی، مشخص شده اند، بین۱۰- تا ۱۰ امتیاز دادند (۱۰- بیانگر نامطلوب ترین اثر،۰: بیانگر بی تاثیر، و۱۰ بیانگر مطلوب ترین اثر می باشد.) سپس در ستون دوم احتمال وقوع هر یک از فاکتور ها را برای شعب با امتیاز ( ۰: کمترین احتمال وقوع و ۱۰ بیشترین احتمال وقوع) مشخص نمودند.،نهایتا با ضرب سه ستون اول،دوم و سوم به محاسبه RPN(عدد اولویت ریسک)وOPN( عدد اولویت فرصت) پرداخته شد. به عبارت دیگر، RPN(عدد اولویت ریسک)وOPN( عدد اولویت فرصت)ازحاصل ضرب درجه اهمیت(خطا/فرصت)،احتمال وقوع( علل خطا/فرصت)واحتمال (کشف خطاها/فرصت)به دست می آید.جدول.۱۲٫۴ امتیاز و اولویت نقاط فرصت و تهدید را از دیدگاه مدیران، برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان نشان می دهد.
.جدول۱۲٫۴امتیاز و اولویت نقاط فرصت و تهدید را از دیدگاه مدیران، برای شعب بانک مهر اقتصاد استان گیلان
فاکتورهای بیرونی موثر بر بانک مهر اقتصاد استان گیلان | الف: میزان تأثیر رتبه بندی شده از ۱۰- تا ۱۰ ۱۰- : نامطلوب ترین اثر ۰: ناموثر ۱۰: مطلوب ترین اثر |
ب: احتمال وقوع فاکتورها ۰: کمترین احتمال وقوع ۱۰: بیشترین احتمال وقوع |
ج: برای اثر منفی (تهدید) میزان سهولت شناسایی تهدیدات (۰ : آسان ترین برای شناسایی…،۱۰: مشکل ترین برای شناسایی) برای اثرات مثبت (فرصتها) وسعت اراده برای تحقق بخشیدن فرصت ها ۰: کمترین تمایل به بهره گیری از فرصت ها ۱۰: بیشترین تمایل به بهره گیری از فرصت ها |
OPN/RPN | |
محدوده امتیازات | -۱۰,-۹,…,۰,…,۹,۱۰ | ۰,۱,…,۹,۱۰ | ۰,۱,..,۹,۱۰ |