R= مرتبه شهر و a شیب خط رتبه- اندازه
هر چه مقدار این شاخص به ۱ نزدیکتر باشد، توزیع به سوی تعادل در حرکت است
سایر مدلها
ضریب کششپذیری
E= ضریب کششپذیری در فاصله زمانی t و ۱۰t+
Rv= نرخ رشد جمعیت سالانه شهری
r= نرخ رشد سالانه کل جمعیت
محاسبه میزان کشش و انعطافپذیری جمعیتی کانونهای شهری که اگر ضریب کششپذیری جمعیت شهرهای مورد مطالعه بر ضریب منطقه یا استان پیشی گیرد، می تواند دلیلی بر وجود روندهای ضد تمرکز در سطح منطقه و رشد تدریجی شهرهای کوچک باشد
قانون جاذبه
B.Pij=
B.P= نقطه جدایی، j=شهر کوچکتر، d= معرف فاصله مکانی، p= جمعیت و i= شهر بزرگتر
کشش بین دو مرکز رابطه مستقیم با جمعیت و رابطه معکوس با مجذور فاصله از شهر مورد نظر دارد، هرچه یک شهر از نظر اندازه (جمعیت) بزرگتر باشد دارای کشش و حوزه های نفوذ بزرگتری خواهد بود؛ ثانیاً قدرت کشش یک شهر به فاصله و جمعیت شهر بعدی بستگی دارد.
منبع: حکمت نیا و موسوی، ۱۳۸۵: ۲۶۴- ۱۸۳؛ فنی، ۱۳۸۲: ۷۹؛ رفیعیان به نقل از امکچی، ۱۳۸۴: ۴۶- ۳۷، سرایی و پورمحمد، ۱۳۹۱: ۶۵، حاتمینژاد، ۱۳۷۳: ۷۸- ۷۷، سرمست و زالی، ۱۳۸۹: ۶۶
۲-۴- تقسیمات کشوری
۲-۴-۱- ضرورت و اهداف عمده تقسیمات کشوری
تقسیمات فضای درون کشوری دارای ماهیتی سیاسی است؛ کارکردهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این واحدها ایجاب می کند که به منظور بهینهسازی و ارتقاء سطح کارکردهای آن در چارچوب کلیت دولت ملی، سازمان و ساختار مناسب تقسیماتی ترتیب داده شود تا به صورت مجموعه ای هماهنگ در جهت اهداف محلی و ملی یک دولت و نظام سیاسی وظایف مربوطه را انجام دهند. از مهمترین ضرورتها و اهداف سازماندهی سیاسی فضا را میتوان چنین بیان کرد (حافظ نیا، ۱۳۷۹: ۱۹۴):
- اداره بهتر امور محلی نظیر تاسیسات عمومی، روابط اجتماعی، رفاه و عمران محلی، امنیت عمومی و … - کنترل و اعمال نظرات و سیاستهای دولت مرکزی و تحقق اهداف سطح ملی
- فراهمسازی شرایط مساعد برای مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اعم از سطح ملی و محلی و تامین آرمان و خواست سیاسی مردم از طریق انتخابات عمومی
- ایجاد فرایند توسعه منطقهای و بارورسازی پتانسیلهای درون منطقهای و همچنین فضایی مناسب برای گسترش سازمانی دستگاههای اداری دولت مرکزی
- ارائه خدمات مطلوب، ارتقاء سطح زندگی و تامین بهینه نیازهای مردمی و محلی (بهداشت، آموزش، ارتباطات و…)
- ایجاد چارچوب فضایی مناسب برای تقسیم کار ملی و تنظیم روابط منطقی بین اموری که ماهیت و سرشتی ملی و عمومی دارند با اموری که از سرشت محلی و ناحیه ای برخوردارند (به عبارتی تنظیم روابط منطقی تمرکز و عدم تمرکز).
- قابلیت بیشتر برای دسترسی و اداره و بهره برداری، کنترل مهاجرت و ایجاد انگیزه و دلبستگی و تقویت روحیه مشارکت پذیری، تامین عدالت و رفع تبعیض (میرحیدر، ۱۳۸۰: ۱۱). به طور کلی هدف تقسیمات کشوری، که شاید مورد توجه تمام نظامهای سیاسی باشد عبارت است از : تامین خدمات و امکانات برای مناطق نیازمند و تسهیل حاکمیت دولت تا پایینترین سطح سیاسی در پهنه کشور (قنبری، ۱۳۸۷: ۲۵).
۲-۴-۲- شاخصهای تاثیر گذار بر تقسیمات کشوری
در ارتباط با شرایط جغرافیایی، اجتماعی و سیاسی هر کشور، توجه به شاخص ها و ملاکهای تاثیرگذار، امری مهم است. اگر ناحیهبندی سیاسی درون کشوری و تقسیم پهنه سرزمین ملی به واحدهای متمایز سیاسی، براساس ملاکهای معینی تعریف شود، آنگاه میتوان اطمینان حاصل کرد که فرایند تقسیم بندی کشور، در مسیر صحیح قرار گرفته است و به اهداف و کارکردهای مورد نظر منجر خواهد شد (هاروی، ۱۳۷۶: ۲۳). به طور کلی عواملی را که بر الگوی تقسیمات کشوری ایران در دوره معاصر تاثیر داشتند را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که عبارتند از (اعظمی و دبیری، ۱۳۹۰: ۱۶۱):
۱- شاخص های رسمی و قانونی
۲- عوامل جغرافیایی- سیاسی، امنیتی و راهبردی
۳- عوامل غیررسمی.
جدول ۲-۱۲ شاخصهای تأثیرگذار بر تقسیمات کشوری
مؤلفه
شاخص ها
توضیحات
اصلی
فرعی
مؤلفه های تاثیر گذار بر تقسیمات کشوری
شاخص های رسمی و قانونی
شاخص جمعیت
ارتقای واحد سیاسی به مرتبه بالاتر در گرو دستیابی ناحیه به یک سقف مشخص جمعیتی است برای مثال: استان جدید شکل گرفته باید حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشد.