اهداف تعیین شده :
درآمد بیشتر ومطمئن تری بر اساس عدالت محوری و رضایت شهروندی فراهم آورد .
سوء استفاده را به حداقل ممکن برساند.
توجیه اقتصادی مناسب نسبت به درآمد و دستاورد فرهنگی عدالت محور داشته باشد.
رعایت کرامت انسانی را در ارائه خدمات فراهم آورد
به سهولت قابل دسترس و استفاده باشد .
بر زیبایی شهر خدشه ایی وارد ننماید و در حد امکان به آن کمک نماید .
ارتقاء جایگاه شخصیتی پارکبان از حالت فعلی ناخوشایند به مامور کنترل و راهنمایی و تعمیرکار
کاهش چشمگیر هزینه پرسنلی پارکبان با توجه به تعداد مورد نیاز و در مقابل توسعه محلهای پارک با توجه به کاهش هزینه پرسنلی
سهولت کنترل برای پلیس برای صدور برگ جریمه
۱۰ - قابلیت انتقال اطلاعات به مرکز برای محاسبات مالی و برنامه ریزی های مدیریتی و کنترلی
۱۱- سهولت نصب و جابجایی دستگاه و عدم نیاز به برق شهر
در شهرهایی که هنوز فرهنگ استفاده از کارت بلیط و یا کارت شهروندی پیاده سازی نگردیده است این سیستم میتواند شروع خوبی برای ایجاد این فرهنگ باشد لذا در این حالت با بهره گرفتن از کارتهای هوشمند بدون تماس نسبت به چاپ کارتهایی با طراحی مورد نظر شهرداری اقدام میگردد و برای حذف هزینه خرید و چاپ کارت میتوان یک روی کارت را به امر تبلیغات اختصاص داد لذا برای جلوگیری از تحمیل هزینه کارت خام به شهروند با چاپ تبلیغات بر روی یک طرف کارت هزینه کارت و چاپ را میتوان از اسپانسری که تبلیغ خود را بر روی کارت ارائه میدهد تامین نمود.
پس از چاپ شدن کارتها برای تسریع در ارائه خدمات بطور متمرکز کارتها توسط یک کارتخوان در شهرداری و با نظارت و دقت کامل شارژ شده و در اختیار پارکبانها برای فروش قرار میگیرد و در مراحل بعدی این امر توسط پایانه های فروش و شارژ کارت بصورت کاملا مکانیزه انجام میگردد .
لازم به ذکر است در صورت وجود کارت شهروندی و تمایل شهرداری دستگاه های پارکومتر با کارتهای شهروندی یا کارت بلیط اتوبوس نیز قابلیت ارائه خدمات را خواهد داشت و با توجه به تجهیز دستگاه ها به سیستم GPRSبا تخلیه روزانه یا هفتگی دستگاه میتوان محاسبات مالی را برای تعیین حق و حقوق طرفین به انجام رساند .
هر دستگاه پارکومتر میتواند حداکثر ۸ جایگاه پارک را کنترل نماید( ۴ جای پارک سمت راست و ۴ جای پارک سمت چپ ) و تنها از سیستم کارت استفاده شده است و از اسکناس و سکه و چاپ فیش صرف نظر شده است و این امر باعث میشود انگیزه خراب کردن دستگاه بطور قابل توجهی کاهش یابد و در خصوص سرقت آن نیز هیچگونه عایدی برای سارق نخواهد داشت.
مشتری پس از تهیه کارت از پایانه فروش و شارژ کارت ((TVM و یا از طریق خرید از پارکبان ابتدا شماره محل پارک خودروی خود را تعیین میکند و سپس مدت مورد نظر برای پارک را بر اساس سیاست گذاری شهرداریها و شورای ترافیک که میتواند دارای سقف باشد و از یک تعرفه ایی تبعیت میکند را مشخص میکند و سپس با نشان دادن کارت به محل مورد نظر که به کارتخوان مجهز گردیده است از اعتبار کارت کسر شده و چراغ محل مربوطه از حالت قرمز به سبز تغییر حالت مینماید . ( این امر در صورت داشتن اعتبار در کارت عملی میگردد )
پلیس در صورت مشاهده پارک یک خودرو در محلی که چراغ چشمک زن آن قرمز میباشد نسبت به صدور برگه جریمه اقدام مینماید و پارکبان نیز با صدور برگه های اخطار به پلیس در این امر کمک مینماید.
مدت توقف برای شهروند میتواند به دو شیوه زیر تعیین گردد :
انتخابی توسط شهروند
در این حالت شهروند بایستی در هنگامی که شماره محل پارک خودرو را تعیین نمود مدت پارک خود را نیز مشخص کند و از اعتبار کارت به میزان مدت تعیین شده کسر خواهد گشت
به عنوان مثال ۲ ساعت هر ساعت ۵۰۰۰ ریال جمعا ۱۰،۰۰۰ ریال از کارت به صورت قطعی کسر می شود.
اتوماتیک به میزان سقف تعیین شده از سوی شورای ترافیک
در این حالت پس از آنکه شهروند شماره محل پارک خود را تعیین کرد دیگر نیاز به تعیین زمان پارک ندارد و دستگاه اتوماتیک سقف مجاز تعیین شده توسط شورای ترافیک را برای مدت پارک برای او در نظر میگیرد و پس از نشان دادن کارت به دستگاه بر اساس سقف تعیین شده از اعتبار کارت کسر میگردد و در هنگام بازگشت بایستی شهروند دوباره با تعیین محل پارک خود کارت را به دستگاه نشان دهد تا بر اساس مدت توقف واقعی هزینه محاسبه شده و اضافه پرداختی به پارک عودت داده شود .
در صورتیکه شهروند در هنگام بازگشت کارت خود را به دلیل فراموشی به دستگاه نشان ندهد مبلغ کسر شده قبلی قطعی شده و غیر قابل برگشت به کارت میباشد .
هر دو حالت فوق بر اساس سیاست های داخلی توسط هر شهرداری قابل انتخاب میباشد .
به عنوان مثال در تهران امکان بازگشت مود توافق قرار نگرفته که این امر باعث افزایش درآمد بوده ولی شهروند پولی را بدون دریافت خدمات پرداخت کرده است.
لازم به ذکر است دستگاه پارکومتر بطور اتوماتیک در زمان اتمام اعتبار از وضعیت چراغ سبز به وضعیت قرمز تغییر حالت میدهد و پلیس در هر صورت خودروی پارک شده در موقعیت چراغ قرمز را جریمه مینماید .
اصل طرح بر مبنای توزیع عادلانه پارک حاشیه خیابان میباشد و شهروندان در صورت پارک خودرو به مدت طولانی در کنار خیابان به دلیل پرداخت مبالغ بالا و جریمه عملا توجیه استفاده را نداشته باشند و اگر هم استفاده کردند با پرداخت هزینه آن شهرداری را در جهت ارائه خدمات بیشتر و ساخت پارکینگهای مکانیزه یاری دهند.
اطلاعات مربوط به استفاده از پارکومتر در دستگاه ذخیره شده و با بهره گرفتن از تکنولوژی GPRS به مرکز دیتا انتقال می یابد و این امر باعث میشود ضمن دسترسی به اطلاعات درآمدی و تقسیم آن به مراجع ذیربط مانند شهرداری – سرمایه گذار- پلیس – پارکبان و … قابلیت کسب اطلاع از هر دستگاه در خصوص توجیه پذیری موقعیت نصب و احیانا خرابی آن فراهم گردد .
نکات قابل توجه
تعرفه هر دستگاه بر اساس محل نصب آن میتواند متغیر باشد به عنوان مثال در فاصله ۲۰۰ متر چپ و راست یک پاساژ میتوان مبلغ پارک را بیشتراز سایر محلها تعیین کرد و همچنین دستگاه های داخل محدوده طرح با خارج از محدوده تغییر نماید و همچنین میتوان مبلغ تعرفه را به جای ساعت اول A ریال و ساعت دوم B ریال به صورت N دقیقه اول A ریال و M دقیقه دوم B ریال تعیین کرد و این امر برای محلهای پر ازدحام برای کاهش مدت زمان سقف پارک برای هر خودرو مفید میباشد .
در صورتیکه امکان بازگشت مانده اعتبار در کارت نباشد میتوان مبلغ مانده را به حساب امور خیر اختصاص داد و این قابلیت استثنایی موجب رضایت شهروندان نیز خواهد بود .
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره : ارزیابی نقش پرداخت الکترونیک در ITS با رویکرد ...