“
الف)به طور متمرکز برنامه ریزی شده- شرکت هایی که دارای استراتژی «به طور متمرکز برنامه ریزی شده»[۱۲۱]هستند،یک واحد مرکزی یا یک شخص مسئول دارند که مسئولیت هماهنگی استراتژی فن آوری اطلاعات شرکت وارتباط آن با استراتژی تجاری را بر عهده دارد. یکی از وظایف این واحد، این است که تعیین کندچگونه کاربردهای فن آوری اطلاعات در حال حاضر برای شرکت مزیت رقابتی بیشتری را فراهم کند. به واحد مذبور باید یک اختیار رسمی عطا شود و مدیر ارشد سیستم های اطلاعاتی باید جزیی از فرایند تصمیم گیری مدیریت ارشد باشد.
ب)هدایت مزیت- شرکت هایی که از استراتژی «هدایت مزیت»[۱۲۲] پیروی میکنند در تلاشند تا شرایط جاری فن آوری اطلاعات را با نیازهای شرکت مرتبط سازند. این استراتژی با سرمایه گذاری در فعالیت های تحقیق و توسعه به ویژه در بخش سیستم های اطلاعاتی امکان دارد به طور مستقیم و فوری کاربرد نداشته باشد. استراتژی «هدایت مزیت» تعهد هوش مدیریت ارشد و حتی مدیران غیر سیستم های اطلاعاتی را دارا باشد.
ج)بازار آزاد- استراتژی «بازار آزاد»[۱۲۳] به کاربران امکان میدهد کاملا تعیین کنند، نیازهای فن آوری اطلاعات در شرکت چیست و چطور آن ها بهتر برآورده میشوند.
د)انحصار- استراتژی انحصار[۱۲۴] ممکن است از طریق خط مشی مستقیم یا توافق غیر رسمی به وجود آید. بخش های سیستم های اطلاعاتی در شرکت ها با بهره گرفتن از استراتژی انحصار تنها منبع فن آوری برای کاربران به شمار میروند. این خصوصیتی است که نقش سنتی بخش سیستم های اطلاعاتی نامیده می شود. استراتژی انحصار به این مفهوم نیست که کاربران باید تنها از کاربردهایی استفاده کنند که بخش سیستم های اطلاعاتی مناسب دارند.
و)منابع کمیاب- هنگامی که مدیریت فن آوری اطلاعات را به عنوان منابع کمیاب[۱۲۵] در نظر میگیرد، تلاش میکند استفاده از آن را محدود سازد و کاربردهای سیستم های اطلاعاتی بر مبنای معیارهای خیلی دقیقی انتخاب میشوند، مانند نرخ سرمایه گذاری مورد انتظار و دوره بازگشت سرمایه برخی شرکت ها به فن آوری اطلاعات به عنوان یک زبان لازم یا ضروری نگاه میکنند.این نگاه یا به علت تجربه قبلی و یا به علت درک های منفی دیگر است. شرکت ها با بهره گرفتن از این استراتژی یک پروژه فن آوری اطلاعات را در صورتی قبول میکنند که به طور کامل دستیابی به یک هدف تجاری خاص را امکان پذیر سازد.درهر زمانی سرکشی ممکن است با توجه به تغییر شرایط، چندین استراتژی را برای خود در نظر بگیرید. تعیین استراتژی خاصی برای یک موقعیت ویژه باید از یک فرایند تفکر آگاهانه و به وسیله مدیران ارشد شرکت منتج شوند. چنین فرایندی می باید وضع فعلی شرکت و اثر بالقوه قبول یک استراتژی خاص ارتباطی را مورد ملاحظه قرار دهد. شش استراتژی ارتباط پارسونز به برنامه ریزان امکان میدهد که شرکت ها را به روش های مفیدی مفهوم سازی کنند.
جدول (۲-۱): استراتژی های عمومی فن آوری اطلاعات (طالقانی، ۱۳۸۴، ص ۵۴)
به طور متمرکز برنامه ریزی شده هدایت مزیت بازار آزاد انحصار منابع کمیاب زیان ضروری بهترین تناسب شرکت در جایی که IT وجود دارد: استراتژیک یا چرخشی چرخشی یا استراتژیک (اما پرهزینه) چرخشی، اگر کاربران پیشرفته هستند، یا حمایتی، اگر کاربران پیشرفته نیستند. کارخانه یا حمایت (گران تر ا زآنچه که لازم است) حمایت یا کارخانه (اما ریسک کم) فقط حمایت در سطح پایین مستلزم: -واحدی با مسئولیت و اختیار برای استراتژی تجاری IT
-مدیریت ارشد: مطلع و درگیر
-تعهد منابع
-مدیریت IT: پیشرو در نوآوری
-ارتباط با کاربران -مهارت های فنی قوی
-کاربران مطلع و آگاه اگر در چرخشی، مدیریت IT بازار گرا باشد.
-کاربران مستقل -حذف کنترل بودجه IT -تمایل برای تلاش مجدد
-پذیرش کاربر
-سیاستها برای تقویت
-منبع منحصر به فرد -به کارگیری روش های پیشگیری –توانایی بیشتر کاربران
-کنترل بودجه ای بر روی استانداردهای IT، نظارت بر رویه ها -کتنرل دقیق IT
-برآورده نمودن نیازهای اساسی
منطق مدیریت: اراده مرکزی بهترین تصمیم ها را اتخاذ میکند فن آوری، فرصت های تجاری ایجاد خواهد کرد بازار بهترین تصیمم ها را اتخاذ م یکند اطلاعات، کاربر شرکت است. اطلاعات منبع محدود شده است اطلاعات برای تجارت مهم است نقش داخلی IT: ارتباط با تجارت در سطح چندگانه مرزهای فن آوری را در همه مسیرها به جلو هل دادن رقابت کردن در برابر فروشندگان خارجی، توسعه بازار و عرصه خدمات سودآور -به کارگیری منابع منحصر به فرد
-غیردستوری
-ارضای کاربران
-حفظ کردن سیستم ها
-محدود کردن در اندازه
-تخصیص داده شده به وسیله ROI
-کنترل هزینه ها
-مذاکره استفاده از منبع
-مدیریت محافظه کار
-قلمرو و تواناییهای بسیار محدود شده
نقش کاربرد شناسایی فرصت های IT و هم سطح استفاده از فن آوریجدید توسعه یافته شناسایی و اجرای فرصتهای IT در همه سطوح حرکت برای استفاده ازاطلاعات داخلی وقتی نیازهادرک شد شناسایی پروژه هایی که از نظر هزینه توصیه شده است. -کاربران خیلی کم -توان تحت تاثیر قرار دادن (IT ) وجود ندارد
۲-۱-۱۸) محدودیت های فن آوری اطلاعات
از جمله محدودیت ها و مشکلات در زمینه فن آوری اطلاعات می توان به موارد زیر اشاره نمود (حسین پور، ۱۳۸۶، ص ۱۸۵):
ـ سرعت پیشرفت فن آوری اطلاعات؛ این سرعت گاهی به حدی است که از ظرفیت انسان در شناخت کاربردها و هدایت آن به سوی نتایج مورد نظر پیشی میگیرد.
ـ فن آوری اطلاعات ممکن است حریم زندگی خصوصی افراد را از بین ببرد.
ـ فن آوری اطلاعات از طریق تمرکز اطلاعات میتواند تمرکز قدرت را موجب گردد. نباید اجازه داد این قدرت در دست اقلیتی کوچک قرار بگیرد.
ـ درجامعه تحت سلطه فن آوری اطلاعات امکان سوء استفاده از هر زمانی در تاریخ بشر بیشتر است. پیشرفت فن آوری اطلاعات در زمینه کار اداری بیش از همه کارهای دفتری را به مخاطره می اندازد. از آن جایی که اکثریت کارمندان دفتر زنان هستند، خود کار شدن امور، بسیاری از زنان را بیکار میکند .
۲-۱-۱۸-۱)موانع به کارگیری فن آوری اطلاعات در سازمان ها- حدود فن آوری یک ملت متناسب با حد متوسط توانایی و دانایی آن ملت است. و این مسأله را نباید فراموش کرد که هدف در رشد فن آوری، ارتقای سطح زندگی و تحصیلی افراد جامعه و گسترش بازار داخلی قوی و وسیع است و از هر چه بگذریم این مصرف کننده و سازگاری با محیط موجود کشور، موج واقعی برای فن آوری نوین خواهند بود. کمبود دانش مدیران در زمینه فن آوری اطلاعات مانع پذیرش این فن آوری در سازمان هاست. با این حال موانع اصلی در گسترش IT در هر سازمان را می توان به شرح زیر بیان نمود: (مبارکی و همکار ۱۳۸۲، ص ۹)
“