- طبری: پیشین، ج۱۵، ص۶۶۹۶-۶۶۹۷؛ ابن مسکویه: همان، ج۵، ص۸؛ ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص۱۲؛ ابن خلدون: پیشین، متن، ج۲، ص۵۴۳ و ج۳، ص۱۲۴؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸؛ تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص۱۶۷۷؛ اعتماد السلطنه: پیشین، ج۱، ص۲۲۲٫ ↑
- ابن مسکویه: همان، ج۵، ص۸؛ طبری: همان، ج۱۵، ص۶۶۹۶-۶۶۹۷؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۱۲-۱۳؛ أبو الحسن على بن الحسین، مسعودی (م ۳۴۶): مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه: ابو القاسم پاینده، انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، چ پنجم، ۱۳۷۴، ج۲، ص۶۵۷-۶۵۸٫ ↑
- ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۱۷٫ ↑
- طبری: همان، ج۱۵، ص۶۷۰۰؛ قمی: پیشین، متن، ص۲۹۳؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۱۷؛ ابن خلدون: پیشین، متن، ج۲، ص۵۴۳ و ج۳، ص۱۲۵؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸؛ تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص۱۶۷۷٫ ↑
- طبری: همان، ج۱۵، ص۶۷۰۰؛ ابن خلدون: همان، متن، ج۲، ص۵۴۳٫ ↑
- طبری: همان، ج ۱۵، ص۶۷۰۳؛ ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص ۱۷-۱۸؛ ابن خلدون: همان، متن، ج۲، ص۵۴۳ و ج۳، ص۱۲۵؛ مسعودی: پیشین، متن، ج۲، ص۶۵۸-۶۵۹٫ ↑
- طبری: پیشین، ج۱۵، ص۶۷۰۳؛ ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص ۱۸؛ ابن خلدون: پیشین، متن، ج۲، ص۵۴۳؛ و ج۳، ص۱۲۵؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸؛ تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص۱۶۷۷٫ ↑
- طبری: همان، ج۱۵، ص ۶۷۰۴؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۱۸؛ ابن خلدون: همان، متن، ج۲، ص۵۴۴٫ ↑
- طبری: همان، ج۱۵، ص ۶۷۰۴؛ ابن اثیر، ج۱۹، ص ۱۸؛ ابن خلدون: همان، متن، ج۲، ص۵۴۴؛ و ج۳، ص۱۲۵٫ ↑
- ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۱۸؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸٫ ↑
- طبری: پیشین، ج۱۵، ص ۶۷۰۴؛ ابن خلدون: پیشین، متن، ج۲، ص۵۴۴٫ ↑
- ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص ۱۹٫ ↑
- راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸٫ ↑
- طبری: پیشین، ج۱۵، ص ۶۷۰۵٫ ↑
- ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص ۱۹٫ ↑
- طبری: پیشین، ج۱۵، ص۶۷۱۱؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۲۹٫ ↑
- طبری: همان، ج۱۵، ص۶۷۳۵؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص ۴۵-۴۶٫ ↑
- ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۴۶٫ ↑
- ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۱۲۲٫ ↑
- ابن مسکویه: پیشین، ج۵، ص۸۶؛ و ج۶، ص ۸۸؛ طبری: پیشین، ج۱۵، ص۶۷۸۱؛ عبدالله چلپی، حاجی خلیفه: پیشین، ص۷۳؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۱۳۶؛ سید عبد الحسین الحسینى خاتون آبادى: وقایع السنین و الاعوام، محقق / مصحح: محمد باقر بهبودى، ناشر کتابفروشى اسلامیه، تهران، چاپ اول، ۱۳۵۲، ص۲۰۲؛ ابو على بلعمى: تاریخنامه طبری، محقق / مصحح: محمد روشن، انتشارات سروش/ البرز، تهران، چاپ دوم ، ۱۳۷۳، ج۵، ص۱۶۲۶؛ صفا: پیشین، ج۱، ص۲۵۱؛ مستوفی: پیشین، متن، ص۳۳۹؛ اعتماد السلطنه: پیشین، ج۱، ص۲۳۲؛ عباس، قدیانى: فرهنگ جامع تاریخ ایران، انتشارات آرون، تهران، چاپ ششم، ۱۳۸۷، ج۱،ص۲۸۰؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۸؛رضا، جوکار قنواتی: شناسنامه بهبهان، انتشارات توفیق، بهبهان، چاپ دوم، ۱۳۸۳، ص۳۱٫ ↑
- تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص۱۷۰۳٫ ↑
- ابن مسکویه: پیشین، ج۶، ص۸۸٫ ↑
- ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص۱۳۶٫ ↑
- ابن مسکویه: پیشین، ج۵، ص۸۶ و ج ۶، ص ۸۸؛ ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص۱۳۶؛ اعتماد السلطنه: پیشین، ج۱، ص۲۳۲٫ ↑
- ابن مسکویه: همان، ج۵، ص۸۶؛ و ج ۶، ص ۸۸؛ ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۱۳۶؛ ابن خلدون، پیشین، متن، ج۳، ص۱۲۵؛ مستوفی: پیشین، متن، ص۳۳۹؛ اعتماد السلطنه: همان، ج۱، ص۲۳۲؛تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص۱۷۰۳-۱۷۰۴٫ ↑
- ابن اثیر: همان، ج۱۹، ص۱۳۶؛ اعتماد السلطنه: همان، ج۱، ص۲۳۲؛ تتوی و قزوینی: همان، ج۳، ص۱۷۰۳-۱۷۰۴٫ ↑
- ابن مسکویه: پیشین، ج۶، ص۸۸٫ ↑
- ابن مسکویه: همان، ج۵، ص۸۶-۸۸؛ ابن اثیر: پیشین، ج۱۹، ص۱۳۷؛ تتوی و قزوینی: پیشین، ج۳، ص ص۱۷۰۳-۱۷۰۴٫ ↑
- تتوی و قزوینی: همان، ج۳، ص ص۱۷۰۳-۱۷۰۴٫ ↑
- راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۸۳٫ ↑
- یکی از توابع ارّجان بود. ↑
- تاریخ الفی در جلد سوم ، صفحه ۱۷۱۹ این واقعه را در سال ۳۰۱ه. ق می آورد. ↑
- ابو الحسن على بن حسین، مسعودی (م ۳۴۵): التنبیه و الإشراف، ترجمه: ابو القاسم پاینده، شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، تهران، چ دوم، ۱۳۶۵، ص۳۶۹؛ ابن خلدون: پیشین، ج۳، ص۱۲۵، این واقعه را در سال ۳۰۷ ه. ق می داند؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۳؛ تتوی و قزوینی: همان، ج۳، ص۱۷۱۹؛ اعتماد السلطنه: پیشین، ج۱، ص۲۳۸٫ ↑
- راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۳-۱۱۴؛ تتوی و قزوینی، ج۳، ص۱۷۱۹٫ ↑
- چنانچه گفتیم قرمطیان در ماه ربیع دوم ۳۱۱ ه. ق بر بصره یورش بردند. اکنون پس از چند ماه مىخواهند جلو بازگشت حاجیان سال ۳۱۱ ه را بگیرند، پس این حادثه در محرم ۳۱۲ ه. ق به بعد خواهد بود. ( تجارب الامم، ج۵، ص۱۸۴) ↑
- ابن مسکویه: همان، ج۵، ص ۱۸۴-۱۸۵؛ ابن خلدون: پیشین، ج۳، ص۱۲۵؛ مسعودی: پیشین، ص۳۶۹٫ ↑
- ابن خلدون: همان، ج۳، ص۱۲۵٫ ↑
- مسعودی: پیشین ،ص ۳۶۹-۳۷۰٫ ↑
- مسعودی: پیشین، ص۳۷۰؛ قاضى احمد بن محمد غفارى کاشانى: تاریخ نگارستان، محقق / مصحح: مرتضى مدرس گیلانى، ناشر کتابفروشى حافظ، تهران، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق، ص۷۵؛ حمدالله مستوفی: پیشین، ص۳۳۹-۳۴۰؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۱۳-۱۱۴٫ ↑
- ابنخلدون: پیشین، ج۳، ص ۱۲۵-۱۲۶؛ مسعودی: همان، ص۳۷۰-۳۷۳٫ ↑
- راوندی: همان، ج۹، ص ۱۱۳-۱۱۴٫ ↑
- تاریخ نگارستان سال وقوع این رویداد را ۳۱۹ ه. ق می داند، که با توجه به اینکه اکثر تواریخ آن واقعه را در سال ۳۱۷ه. ق می دانند، سال اخیر صحیح تر به نظر می رسد. ↑
- در تاریخ نگارستان ، صفحه ۷۵ و تاریخ گزیده صفحه ۳۳۹ این واقه را ابوسعید جنابی نسبت داده اند، که با توجه به قرائن تاریخی چنانچه قبلاً هم توضیح دادیم ابوسعید جنابی در سال۳۰۱ه. ق به دست غلام خود به قتل رسید، و بعد از او پسرش ابوطاهر قدرت را از دست برادرش سعید بیرون آورد و از سال از سال ۳۱۱ه. ق تا ۳۳۲ه. ق که سال وفات او است به دفعات به بصره و کوفه و انبار و نواحی بغداد لشکر کشی می کرد. از اینجا نتیجه میگیریم که باید این واقعه در دوره ابوطاهر اتفاق افتاده باشد.( برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به عنوان قتل ابوسعید در همین فصل) ↑
- غفاری کاشانی: پیشین، ص۷۵؛ قبادیانی مروزی: پیشین، ص۱۹۸-۱۹۹، و ص۱۸۸-۱۸۹؛ ابن خلدون، پیشین، ج۳، ص۱۲۶؛ مسعودی: پیشین، ص۳۶۸و ۳۷۳؛ اصطخری: پیشین، ص۱۴۰؛ راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۸۳؛ حمدالله مستوفی: پیشین، ص۳۳۹-۳۴۰٫ ↑
- راوندی: پیشین، ج۹، ص۱۸۳٫ ↑
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در رابطه با بررسی تحولات تاریخی ارّجان از قرن اول هجری تا ...