-
- محرک های کسب و کار را با کمک مدیران کلیدی ذینفع در سازمان تعریف نمایید.
-
- مجموعه ای از سناریوهای عملیاتی را با کمک همه گروه های ذینفع سازمان تعریف نمایید.
-
- مجموعه ای از سناریو های تغییر را با کمک همه گروه های ذینفع سازمان تعریف نمایید.
-
- سناریو های عملیاتی و سناریو های تغییر را اولویت بندی نمایید.
-
- معماری کسب و کار را با کمک مهندسین و معماران اصلی اطلاعات سازمان تعریف کنید.
-
- معماری فناوری اطلاعات را با کمک مهندسین و معماران فنی اصلی سازمان تعریف کنید.
-
- سناریو های تغییر برای معماری فناوری اطلاعات تدوین گردد.
-
- عدم همسویی مورد ارزیابی و تشخیص قرار گیرد.
-
- استراتژی های همسویی مجدد کسب و کار پیشنهاد شود.
-
- استراتژی های همسویی مجدد معماری پیشنهاد شود.
-
- استراتژی های کسب و کار و معماری جدید سازمان مورد ارزیابی قرار گیرد.
۲-۴-۶ - مدل سنجش بلوغ همسویی استراتژیک
لوفتمن با بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه همسویی استراتژیک و با بهره گیری از مطالعات و کارهای مهم انجام شده توسط هامفری(۱۹۸۸)از موسسه نرم افزار ، مدل مراحل رشد نولان (۱۹۷۹) و گیبسون(۱۹۷۹)و مخصوصا مدل همسویی استراتژیک (ونکاترامن ، هندرسون ،۱۹۹۳)، مدلی جامع برای سنجش همسویی استراتژیک در سال۲۰۰۰ ارائه کرد. مدل سنجش بلوغ همسویی استراتژیک لوفتمن دارای پنج سطح بوده که هر سطح شامل شش معیار است(شکل۲-۹). پنج سطح این مدل عبارتند از(لوفتمن ،۲۰۰۰،۱۰۰):
این سطوح به ترتیب شامل: مرحله ابتدای / تک نگری[۲۸]، تعهد[۲۹]، تمرکز کامل، بهبود یافته / مدیریت شده ، بهینه می باشد و معیار های هر سطح نیز عبارتند از: بلوغ ارتباطات ، بلوغ سطح شایستگی / ارزش[۳۰] ، بلوغ اعمال اختیار، بلوغ مشارکت، بلوغ حیطه عمل و معماری[۳۱] ، بلوغ مهارت ها.
مرحله ابتدایی
-
- ارتباطات
-
- میزان شایستگی/ارزش
-
- سطح اعمال اختیار
-
- مشارکت
-
- حیطه عمل و معماری
-
- مهارت ها
مرحه تعهد
-
- ارتباطات
-
- میزان شایستگی/ارزش
-
- سطح اعمال اختیار
-
- مشارکت
-
- حیطه عمل و معماری
-
- مهارت ها
مرحله تمرکز کامل
-
- ارتباطات
-
- میزان شایستگی/ارزش
-
- سطح اعمال اختیار
-
- مشارکت
-
- حیطه عمل و معماری
-
- مهارت ها
مرحله بهبودیافته
-
- ارتباطات
-
- میزان شایستگی/ارزش
-
- سطح اعمال اختیار
- مشارکت