این بخش نیز از ادبیات تحقیق استخراج، و با نظارت استاد راهنما چندین بار مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفتند که برای پاسخگویی به سوال پنجم پژوهش (استفاده از ICT در مدارس متوسطه در کدام مرحله ی چهارگانه ی(ظهور کننده، کاربردی، ادغامی و تحولی) در برنامه ی درسی مدارس متوسطه قرار دارد؟) بوده است. این سوال در مصاحبه ی صورت گرفته، به ۵ سوال جزیی برای رسیدن به نتیجه تقسیم شد که شامل موارد زیر می باشد:
۱-آیا دوره کامل ICDL را گذرانده اید؟
۲- نیازی به برگزاری مجدد این دوره می بینید؟
۳-آیا مدرسه محل تدریس شما به ICT (کامپیوتر، اینترنت، تلوزیون و ویدئوپروژکتور ) مجهز است؟ شما در کلاس از چه ابزارهایی استفاده می کنید؟
۴- از چه روش های تدریس در کلاس استفاده می کنید؟
۵- روش شما معلم محوری استوار است یا دانش آموز محوری؟
۶- آیا ICT با برنامه ی درسی ادغام شده است؟
۷- مدرسه برای چه کارهای از ICT استفاده می کند؟
۳- مشاهده امکانات مدارس
مشاهده نیز برای اطمینان از پاسخ به سوالات پرسشنامه و همچنین تجهیزات موجود و مورد نیاز بوده است که با بهره گرفتن از چک لیست انجام شد.
برای پاسخ به سوال ۶ پژوهش نیز بعد از بدست آوردن معدل دانش آموزان و میزان استفاده ی معلمان از ICT در هر مدرسه، نقش استفاده از ICT در عملکرد دانش آموزان بدست آمد.
روایی پرسشنامه
برای تعیین روایی محتوایی ابتدا نظر استاد راهنما و همچنین نظرات و راهنمایی های استادان متخصص دیگر برای تدوین پرسشنامه در نظر گرفته شد. همچنین مطالعه مقالات و پایان نامه ها (حسینی شاوون ۱۳۸۷، عطاران، ۱۳۸۳) در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعیین روایی پرسشنامه مورد توجه بوده است.
پایایی پرسشنامه
برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج بدست آمده از بررسی اعتبار پرسشنامه نشان داد که ضریب آلفای محاسبه شده برای پرسشنامه برابر ۱/۸۷ بوده است.
نحوه اجرای پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده
به منظور اجرای پرسشنامه ها برای معلمان مدارس متوسطه با مراجعه به سازمان آموزش و پروش موفق به دریافت مجوز حضور در این مدارس شدیم. با توجه به تعداد نمونه مشخص شده در نمونه گیری ، ۲۷۰ پرشنامه بین معلمان انتخاب شده و در مدارس انتخاب شده توزیع گردید که در نهایت ۲۴۱ پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. در هنگام توزیع پرسشنامه ها چک لیست مربوط به مشاهده توسط فرد توزیع کننده تکمیل می گردید.
در این پژوهش برای جمع آوری پرسشنامه ها از ۲ نفر دیگر کمک گرفته شد. دلیل این امر آشنایی آنان با مدارس و معلمان بود. دلیل دیگر کمبود زمان بوده است، زیرا با توجه به اینکه توزیع توسط خود پژوهشگر و به کمک ۲ نفر انجام گرفت، مرحله جمع آوری داده ها ۴ ماه بطول انجامید. که در نهایت داده ها جمع آوری و مرتب گردید و برای محاسبات آماری آماده شد.
برای مصاحبه از میان معلمان هر مدرسه افرادی به صورت تصادفی انتخاب و مصاحبه انجام گرفت.
در مدارس مورد نظر از تمام امکانات و تجهیزات که شامل ابزارهای ICT می شد مشاهده به عمل آمد. این مشاهدات در زمان توزیع پرسشنامه ها از مدارس با بهره گرفتن از چک لیست طراحی شده به عمل می آمد.
روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها
برای اخذ تصمیم و نتیجهگیری باید اطلاعات و داده های به دست آمده مورد تجزیه وتحلیل قرار گیرند. تجزیه و تحلیل درست اطلاعات مستلزم به کارگیری دقیق روش های آماری اعم از توصیفی واستنباطی است. تا بدین وسیله یافتهها و نتایج تحقیق برای دیگران معنی دار و قابل قبول باشد.
با توجه به اینکه روش مطالعه حاضر از نوع توصیفی پیمایشی و همبستگی است و همچنین مقیاسهای مورد استفاده در سنجش متغیرهای تحقیق از نوع رتبهای می باشند، لذا به منظور تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا با بهره گرفتن از روش های آماری توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، نمودارها، درصدها، و میانگین به بررسی وضعیت موجود در نمونه تحقیق پرداخته شده است. لازم به ذکر است که در سطح استنباطی به منظور بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون T و از روش همبستگی اسپیرمن استفاده شد و برای بررسی تفاوت میان مدارس در میزان تجهیز به ICT و عملکرد تحصیلی دانش آموزان از آزمون U من ویتنی استفاده شد.
فصل چهارم
یافته های تحقیق
مقدمه
توصیف ویژگی های جمعیت شناختی پاسخگویان
بررسی توصیفی داده ها
بررسی استنباطی داده ها
توصیف و تجزیه و تحلیل مصاحبه
توصیف و تجزیه و تحلیل مشاهده
مقدمه:
در فصل حاضر داده های گردآوری شده، با بهره گرفتن از نرم افزارSPSS در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. به منظور توصیف داده ها از شاخص هایی چون، فراوانی، درصد و میانگین و غیره استفاده شده است. در سطح استنباطی از همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه بین متغبرها و آزمون U من ویتنی برای بررسی تفاوت میان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در مدارسی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند با مدارسی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده نمی کنند بکار برده شده است. که در ابتدا به توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی پرداخته می شود.
ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه آماری
قبل از بررسی داده های پژوهش به معرفی و توصیف ویژگیهای جمعیتشناختی پاسخگویان از جمله: جنسیت، سن و سال های خدمت در آموزش و پرورش در قالب جداول ۴-۱، ۴-۲ پرداخته میشود.
جدول ۴-۱ توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان را بر حسب جنسیت، نشان میدهد. بر اساس این جدول، از تعداد کل ۲۴۱ نفر معلم ۳۶/۵۴ درصد پاسخگویان مرد و ۱۰/۳۶ درصد زن هستند.
جدول ۴-۱: توزیع فراوانی و درصد پاسخگویان بر حسب جنس
جنسیت | فراوانی | درصد فراوانی | درصد تراکمی |
زن | ۸۷ | ۱۰/۳۶ | ۰/۳۹ |
مرد |